Optimizely

Kraftfull plattform för digital marknadsföring, e-handel, personalisering och A/B-testning. Optimizely väver ihop CMS och e-handel i ett och samma gränssnitt vilket gör det enkelt att hantera webbplatser med både redaktionellt innehåll och produkter. Integration mot AI-rekommendationer och A/B-testverktyg kan användas för att förbättra kundupplevelse och konverteringsgrad.

ghjklö

Optimizely-partner-badge-2021_gold_xl.png

Som Optimizely (f.d. Episerver) Guld Partner är vi experter på plattformen och dess möjligheter. Vi hjälper och förstärker utvecklingsteam och beställare, både inför och under pågående webbplats och e-handelsprojekt.

Med kundens affär i fokus och 18 års erfarenhet kan vi med heder och ärlighet bedöma om en lösning är långsiktigt kostnadseffektiv och värd investeringen.

Våra kundcase

Vad är Optimizely Commerce Cloud?

Commerce Cloud är verktyget för dig som vill arbeta med Digital marknadsföring och E-handel och låta dina redaktörer och markandsförare göra det från samma gränssnitt, vilket påverkar time to market avsevärt. En stor fördel är att du kan kombinera kritiska digitala e-handelsmöjligheter som produktkataloghantering, orderhantering och sök med moderna marknadsföringsverktyg som personalisering och optimiering för att öka din köpupplevelse.

Förutom att Optimizelys CMS och dess funktioner inkluderas, ingår också:

  • Produktkatalog
  • Orderhantering
  • Offertmöjligheter och prisförfrågningar
  • Betalningslösning, enkelt att koppla på moderna payment providers
  • Valutahantering
  • Styr vilka produkter som visas för specifika målgrupper.
  • Skapa kampanjer som avser rätt målgrupp
  • Grundläggande A/B testning, testa två versioner av din website
  • Grundläggande segmentering, dynamisk siterendering för dina besökare
  • Och mycket mer...

Verktyget har ett fritt ramverk och du har friheten att skapa vilken upplevelse du önskar med hjälp av utvecklare.

Plattformen har öppna API:er och ger dig möjligheten att integrera externa system. När det kommer till headless erbjuder Optimizely en Hybrid Headless- lösning, vilket innebär att du kan använda dig av det färdigbyggda redaktörsgränssnittet i din headless arkitektur. 

Commerce Cloud likt Content Cloud är sammansatt att du som produkt- eller siteägare kan fokusera på din affär och låta Optimizely hand om tekniken under huven. 

Inkluderat i plattformen är:

  • Världens ledande CMS med tight integration mot Commerce
  • Search and Navigation (F.d. Premium sökmotorn Episerver Find)
  • CDN och Ddos för bättre prestanda och högre säkerhet
  • 3 miljöer i Azure med alla dess tillhörande säkerhets komponenter
  • Automatiskt skalbar för att möta din trafik
  • Övervakning och support 365/24/7

Alla funktioner och tjänster i finns samma plattform, dvs. behöver inte investera eller integrera mot fler tjänster för att stötta hela kundresan.

Optimizely Commerce Cloud

 

Vem passar Optimizely för?

Optimizely vänder sig till medelstora- och Enterprice bolag som vill förstärka din digitala upplevelse på webben och i andra kanaler.

Content Cloud passar er som söker något mer än en "vanlig" innehållsrik webbplats. Funktioner kan anpassas och integreras mot andra system och gränssnitt som t.ex. sociala medier och Google Maps.

Plattformen passar också er som är i behov av att skala upp er webbplats i takt med att er verksamhet växer. Exempelvis har CMS:et språkhantering och flera olika webbplatser kan skapas i en.

Optimizely är också lämpligt för er som har flera redaktörer och marknadsförare och kräver inte några större förkunskaper.

För att få ut det mesta av Optimizely bör ni ha en intern eller extern utvecklaravdelning eller certifierad partner som kan hjälpa er med allt från digital strategi och rådgivning till teknisk utveckling av CMSet. 

Värt att tänka på i projekt med Optimizely

Allt börjar och slutar med affärsmålen. Under våra strategiska möten tillsammans med er fokuserar vi på att omvandla era affärsmål och KPI:er till digitala mål som i sin tur blir till funktioner och design på er webb. Läs mer i blogginlägget What gets measured gets done.

Satsa på en POC eller förstudie. Vi hör alltför ofta om företag som börjar sin förändringsresa med att titta på lösningar istället för att lägga tid på att riktigt identifiera och definiera det högre syftet som ska uppnås. Istället för att satsa på ett fullskaligt projekt efter det att era affärsmål är definierade har ni mycket att vinna på att genomföra en förstudie eller POC (proof of concept). I en POC utgår från vi ett antal hypoteser och prioriteringar och tittar på vilka olika vägar som kan ta er dit. Under en förstudie samlar vi ofta på oss mycket kunskap och värdefulla insikter som dessutom sparar tid och pengar i det kommande projektet, utöver det så ökar ni chanserna för att projektet kommer att leva upp till era förväntningar och minimerar risken för eventuella hinder på vägen.

Underskatta inte kraften i det visuella i våra projekt arbetar vi alltid med en designer och UX expert som kan översätta era behov och idéer till skisser, användarflöden och design. Genom att arbeta på det här sättet säkerställer vi att alla i projektgruppen delar samma bild av vad som ska göras och vad projektet ska åstadkomma. Så kallade low fi wireframes används till en början eftersom de inte är lika tidskrävande att ta fram med tillräckligt detaljrika för att förverkliga det som ska skapas. Vill ni veta mer om våra stjärnor i UX och Designteamet så möter ni dem här.

Sist men inte minst, låt oss vara den där trygga famnen. I ett nytt projekt är det mycket som ska tänkas på. Allt från, arkitektur, redaktörsfunktionalitet, prestandaoptimering, integrationer, analys, design, UX, support, vidareutveckling och uppgradering. Precis som att ni och er verksamhet utvecklas och förändras gör Episerver det med.

Vår långa erfarenhet av att arbeta med CMS och webbtekniker som ett verktyg för att bidra till affären gör att vi kan vara den där partnern som både agerar på era önskemål men också kommer med proaktiva initiativ och rekommendationer. Vårt arbete går ut på att ni ska få ut maximal effekt av era investeringar och därmed är det inte ovanligt att vi utmanar er i lösningar och problemformuleringar.

Kontakta oss om du behöver hjälp!

Vår erfarenhet av Optimizely (Episerver)

Vi har arbetat med Optimizely (Episerver) sedan 2009 som ett sätt att skapa affärsnytta för våra kunder. I ett inledande samarbete börjar vi oftast med att ta fram ny eller bolla en befintlig digital strategi. Det i sin tur mynnar ut i ett eller flera projekt. Optimizely har i många fall visat sig vara ett lämpligt CMS som fyller våra kunders behov och bevisligen har det hjälpt dom att öka lönsamhet och expandera verksamheten.

Våra Optimizely projekt har bestått av allt från stora innehållsrika webbplatser med fokus på SEO, leadsgenerering och marknadsföring till intranät, integrationer, skräddarsydda funktioner och E-handel.

Våra kundcase

Efter en lansering arbetar vi vidare med att rådge och vidareutveckla våra kunders webbplatser i takt med att deras behov ökar och förändras. Under årens lopp har vi arbetat med olika versioner som exempelvis Episerver CMS 9, Episerver CMS 11, Episerver CMS 11, Episerver CMS 12, för att nämna några. Vi arbetar också med att analysera effekten av Episerver i verktyg som Google Analytics eller i Episervers egna produkt för att kunna räkna hem ROI och analysera besökarnas beteende.

Vi erbjuder även både generella och skräddarsydda utbildningar i CMS:et, om det kan du läsa mer om här Optimizely utbildningar.

Image_tool (1).png

Ett exempel på en tilläggsfunktion i Optimizely som hjälper redaktörer att arbeta effektivt med bilder. Lär mer om Adaptive Images här.

Rekommenderad läsning