Episerver Utbildningar

Som Episerver Partner har vi hjälpt och förstärkt utvecklingsteam och beställare inför nysatsningar, med e-handelsprojekt och med förvaltning av webbplatser under de senaste 10 åren.

Two people sitting in front of a table with two laptops in front of them. One of them writing on a piece of paper.

I våra generella och specialanpassade Episerver-utbildningar får ni lära er hur ni får ut det mesta av Episerver CMS och Commerce. Vi utbildar olika målgrupper som utvecklare, webbredaktörer, administratörer och övriga beställare i organisationen. En gedigen kunskap om Episerver skapar förutsättningar att arbeta effektivt och maximera affärsnyttan av CMS:et. 

Vi planerar utbildningen tillsammans med er

Utbildningarna planeras i samråd med er för att uppnå maximal nytta för deltagarna. Vi erbjuder både utbildning i grupp och enskilt och har utbildningar både på engelska och svenska. Vi utför utbildningen i er Episerver-installation så att ni får träna i er egen miljö. Det blir teori varvat med praktiska övningar och gott om tid för att ställa frågor.

Vi sätter upp en användarmanual (editorial guidelines) i CMS:et inför er utbildning, för att kunna använda detta som underlag till undervisningen men också för att få ut så mycket som möjligt efter utbildningens slut.

Manualer uppdateras löpande i takt med att ert CMS vidareutvecklas och blir ett bra verktyg i onboardingen av nya medarbetare och i det vardagliga arbetet för att snabba finna svar på frågor om er specifika lösning.

För vem?

Våra utbildningar vänder sig till utvecklare, administratörer, webbredaktörer eller övriga beställare och svårighetsgraden anpassas efter deltagarnas kunskapsnivå. Vi kan arbeta utifrån ett mer strategiskt perspektiv eller med fokus på praktiskt handhavande.

Effektivisera ert arbete och minimera risker

För att få ut det mesta av Episerver har de flesta företag en intern eller extern utvecklaravdelning eller certifierad partner som hjälper dem med allt från digital strategi och rådgivning till teknisk utveckling av CMS:et.

Ni som verksamhet bör se till att era redaktörer och beställare besitter kunskap om såväl arkitektur som kravställning, redaktörsfunktionalitet och innehåll för att säkerställa att ni investerar i det som ger maximal affärsnytta.

En gedigen utbildning och kunskap om Episerver CMS minimerar även risken för felhantering som kan resultera i innehåll som antingen går förlorat eller måste göras om från grunden.

Utbildning för nya redaktörer - en genomgång av CMS:et Episerver

  • Användargränssnittet och webbplatsens struktur
  • Skapa, redigera och publicera sidor
  • Skapa, redigera och publicera block
  • Arbeta med bilder, dokument och länkar i sidor och block
  • Filhantering - globala foldrar vs For this page
  • Formulärhantering
  • Personalisering
  • Projekt
  • Språkversioner, skapa nya, att ändra språk och vad ett masterspråk innebär
  • Gadgets, versionshantering, leta upp innehåll
  • Best practice när du arbetar med de olika delarna i Episerver

Skräddarsydd Episerver-utbildning med fokus på specifika funktioner

  • Episerver Forms
    Forms är ett nyckelelement för många sajter, för att samla information om och interagera med besökare. Skapa kontakt, beställa information och söka ett jobb är bara några av alla formulär som är oumbärliga för ett företag att ha.
  • Personalisering
    Episerver samlar och aggregerar personlig och beteendedata för att hjälpa dig att bygga en tydligare bild av dina kunder och sedan engagera dem med den bästa personliga upplevelsen.
  • A/B-testning
    Episervers inbyggda funktion för A/B-test guidar dig snabbt igenom testprocessen, och ser till att det mest effektiva innehållet presenteras för besökare.
  • Automatiska landningssidor
    Episervers plattform utökar räckvidden för ditt innehåll genom att gruppera ihop det kring relevanta teman för ditt företag. Dessa grupper presenteras automatiskt som olika landningssidor som svar på en Google-sökning.
  • Redigering & layout
    Episerver ökar ditt teams effektivitet genom ett redigeringsgränssnitt som är både enkelt och kraftfullt. Använd flexibla mallar som tillåter dig att designa besökarupplevelsen från största till minsta detalj.
  • Webbplatssökning Episerver Find
    Med hjälp av toppmodern sökteknik guidar Episerver varje besökare till sitt mål, vilket leder till högre konverteringsfrekvenser och ökad kundnöjdhet.
  • Samarbete för projekt och team
    Mailar du filer fram och tillbaka, och kämpar med att få rätt version godkänd och publicerad? Episervers team- och projektsamarbete ger marknadsavdelningen verktygen som behövs för att bli snabbare och effektivare.
  • E-handel

Vår erfarenhet av Episerver och utbildningar

Vi har arbetat med Episerver sedan 2009 som ett sätt att skapa affärsnytta för våra kunder. Eftersom vår egen organisation till stor del består av utvecklare och redaktörer har vi en stor förståelse för både möjligheter och utmaningar som kan prägla ert arbete.

Arbetet med att uppgradera till senaste versionen av Episerver ses över regelbundet. En del företag använder fortfarande Episerver CMS 9, Episerver CMS 10 eller Episerver CMS 11, men vi rekommenderar att man håller sig uppdaterad och övergår till i nuläget senaste version Episerver CMS 12 för att få ut maximal nytta av CMS:et. 

Episerver har i många fall visat sig vara ett lämpligt CMS som fyller våra kunders behov och har hjälpt dem att öka lönsamhet och expandera verksamheten. Våra Episerver-projekt har bestått av allt från stora innehållsrika webbplatser med fokus på SEO, leadsgenerering och marknadsföring till intranät, integrationer, skräddarsydda funktioner och E-handel.

Utbildning för dig som teknisk användare

I våra utbildningar för utvecklare lär de sig att bygga lösningar snabbare och med större kundnöjdhet. Oavsett om era utvecklare är nya eller erfarna hjälper våra utbildningar till att uppdatera kompetenser snabbt och kostnadseffektivt. Genom att förstå hela utbudet av funktioner som finns tillgängliga på Episervers plattform kan ni enklare skapa avancerade digitala upplevelselösningar som skapar affärsnytta för era kunder.

Rekommenderad läsning

Kontakta oss