tedgustaf.com

Basically - SEO

I den andra delen av den här serien ser vi över SEO (Search Engine Optimization eller sökmotoroptimering) och vad du som webbredaktör kan göra för att optimera ditt innehåll.

  • Charlotta Eriksson
  • 18 maj 2020
  • 0

Alla pratar om SEO, men vad är det egentligen?

SEO handlar om att förklara för sökmotorer vad ditt innehåll handlar om och göra det både lättillgängligt och förståeligt för besökare, redan innan de besöker din webbplats.

Det kan innefatta till exempel att;

  • arbeta med texten, använda sig av ord som många söker på men som är relevanta för just det du skriver om
  • ge dina bilder en beskrivande alt-text, så att även besökare med funktionshinder kan ta till sig av innehållet
  • tillhandahålla metabeskrivningar och titlar som på ett enkelt och kortfattat sätt förklarar vad man kan förväntas hitta om man besöker en specifik sida
  • se till så att det inte finns brutna länkar på din webbplats och att det sätts upp ompekningar för sidor som fått en förändrad URL
  • sätta upp en personaliserad felsida (även kallad 404) med relevant information och länkar. Detta är den sida besökaren kommer till, om det skulle hända att en sida är oåtkomlig
  • se till så att det inte finns duplicerat innehåll på webbplatsen, arbeta med språkversioner och genvägar till egentliga innehållet
  • se över navigeringen, håll den enkel och användarvänlig, jobba med brödsmulor och innehållsförteckningar med ankarlänkar
  • använda schema markup - ett sätt att presentera sitt företag och sina produkter på ett strukturerat sätt i sökresultat (här kan du behöva ta hjälp av en utvecklare om du inte själv är van att arbeta med HTML)

Det finns många fler sätt att arbeta med SEO, men det ovanstående är en bra utgångspunkt för dig som redaktör att börja med.

Skriva för målgrupp, inte för sökmotorn

Genom att hjälpa till att förklara vad innehållet på din sajt handlar om, hjälper du till att dra till dig rätt trafik från din tänkta målgrupp.

Börja med att ställa dig själv frågan vilken målgrupp din webbplats är tänkt för, vem riktar du ditt innehåll till. Sen kan det också vara så att du tror att du vet vilken din målgrupp är, men att det egentligen är en helt annan som använder din webbplats och dina tjänster. Det här kan vi reda ut med hjälp av analys och användartester till exempel, men det kommer vi till i nästa del av denna serie.

Grunden för genomtänkt innehåll som uppfyller besökarens behov handlar just om detta, att du vänder dig specifikt till din tänkta kund och anpassar innehållet så att det motsvarar och uppfyller dess förväntningar. Det är de som kommer att kontakta dig, som kommer att konvertera, använda dina tjänster igen och förhoppningsvis rekommendera dig till andra. Om du skapar innehåll och optimerar för SEO, utan att uppfylla besökarens behov när de faktiskt besöker din webbplats, då spelar det ingen större roll om du rankar högst i sökmotorn.

Så skriv och skapa för besökarens skull i första hand och optimera allt eftersom för SEO.

Kundresan

I vilket skede i kundresan befinner sig dina besökare och vilka delar av ditt innehåll uppfyller de olika stegen för kunden?
Oavsett om du arbetar med en e-handelsplattform eller ej så finns det alltid vissa saker du önskar att dina besökare gör när de besöker din webbplats. Det kan handla om att få besökaren att stanna för att läsa artiklar, skapa kännedom kring och stärka varumärket, dela kontaktinformation, boka tider med mera. Du kan läsa mer om olika webbplatsers innehåll och mål i inlägget What gets measured gets done.

Kundresan börjar förenklat med ett behov, som övergår i efterforskning och sedan till att leta alternativ för att fylla behovet. När alternativen vägts mellan varandra görs ett val och till slut en konvertering, efter vilken man reflekterar över om rätt val gjordes och om man skulle göra samma val igen i framtiden.

De olika stadierna kräver olika sorters innehåll. Information om er som organisation för att skapa förtroende, information om er från andra för att överväga rekommendationer, sidor som beskriver era produkter/tjänster, hur de tar kontakt för att boka/få mer information och kunna ge feedback. Med hjälp av SEO hjälper du besökaren att hitta till rätt plats på sajten, vid rätt tillfälle i deras resa.

Nyckelord

När du sett över ditt innehåll och tänkt efter så att det matchar besökarens behov kan du ta hjälp av nyckelord för att fånga upp det användarna faktiskt söker efter i en sökmotor, som till exempel Google. Nyckelorden är de ord som främst beskriver vad ditt innehåll handlar om. Här kan du till exempel ta hjälp av Keyword Planner i Google Ads, men det finns många alternativ.

Genom att skriva in de nyckelord du tänkt använda dig av i Keyword Planner kan du få hjälp med exempel på liknande ord eller fraser och samtidigt se hur många sök som görs på just det ordet, samt hur stor konkurrens det har. Välj ord/fraser som har ett högt antal sökningar men låg konkurrens för att ha större chans att ranka högre.

Alt text

Till bilder kan man lägga till en tillhörande text, en så kallad alt text, som inte syns för besökaren men som underlättar för till exempel funktionshindrade besökare. Denna text kan också skrivas ut i de fall då bilden av någon anledning inte kan visas och dessutom hjälper den till vid bildsökningar i sökmotorer.

Skriv en konkret, beskrivande text som även innefattar rätt kontext. Om din sida handlar om en specifik person till exempel och denna är med på bilden, skriv ut namnet på personen, vilken miljö personen befinner sig i (är det ett kontor vilket som helst, eller är det ert huvudkontor i Göteborg?) och vad personen på bilden gör (skriver på ett papper, eller skriver under ett specifikt avtal?).

Fundera på vad syftet med innehållet på din sida är och anpassa texten till bilden efter målet med sidans existens. Håll texten kort, under 125 tecken är ett bra riktmärke.

Metabeskrivningar och titel

Metadata beskriver innehållet för en specifik sida i korthet, för att presenteras i sökresultat. Bara för att denna finns är det dock inte säkert att det är den text som sökmotorn väljer som bäst lämpad för att beskriva din sida. Det kan hända att en annan text, så som en del av introduktionen anses ge besökaren en bättre översikt av innehållet.

Håll metabeskrivningen kort, mellan 120-158 tecken och skriv det viktigaste först. Metatiteln bör hålla sig under 60 tecken för att inte brytas. Metatiteln för denna sida är till exempel: SEO – Optimera ditt digitala innehåll som redaktör | Ted & Gustaf. Antal tecken beror också på storleken på de enskilda bokstäverna och kan variera. M tar större plats än I etc.

Brutna länkar och error-sida

Ett bra sätt att hålla din webbplats fri från brutna länkar, är att:

  • aldrig ta bort en sida utan att se till att det finns en ompekning på plats
  • aldrig ta bort en sida utan att se till att länkar som leder till sidan ses över
  • använda sig av Google Search Console för att få översikt av eventuella länkar som behöver rättas till
  • sätta upp en rapport i Google Analytics som samlar alla besök som leder till en felsida (404)

En felsida är den sida som visas i de fall då man försöker besöka en URL som antingen inte finns längre, aldrig funnits eller som av någon anledning inte fungerar just nu. Se till att ni har en personligt uppsatt sådan, för att kunna låta besökaren känna att sidan ändå hör till just er webbplats. Lägg till en länk till startsidan och eventuellt andra relevanta länkar till sidor som besökaren möjligtvis skulle kunna leta efter.

Google Search Console

Har du inte tidigare varit inne i Google Search Console så rekommenderar jag dig att undersöka detta verktyg närmare. Här får du en riktigt bra översikt över din webbplats och kan utforska brutna länkar, sökord, användarvänlighet, sätta upp sitemaps och mycket mer. Du hittar verktyget här: Google Search Console.

Duplicerat innehåll

Du har kanske hört talas om begreppet canonical URL. Säg att du har en sida med följande URL:

www.hemsida.se/om-oss/var-historia/teamet

Denna sida har även en annan URL, för att göra det enklare att sprida länken till sidan på olika ställen. Denna URL är:

www.hemsida.se/teamet

och är en kortare version helt enkelt. Båda URL:erna leder till samma sida, men för att berätta för sökmotorer vilken URL det är som ska indexeras, kan man sätta upp en canonical. Denna säger helt enkelt att i de fall då det finns andra URL:er som leder till denna sida, indexera URL:en www.hemsida.se/om-oss/var-historia/teamet som den faktiska. Då hjälper man sökmotorerna att förstå att det inte handlar om duplicerat innehåll utan att flera URL:er faktiskt bara leder till en och samma plats. 

Navigering

Med en enkel och lättförståelig navigering kommer fler av dina besökare att hitta rätt snabbare, utan att gå vilse på vägen. Att använda brödsmulor, som:

Hem > Blogg > 2020 > Basically - SEO

hjälper besökaren att få en uppfattning om vilket rum de befinner sig i och visar vägen tillbaka.
Navigeringen hjälper inte bara användarna utan även sökmotorerna att indexera och upptäcka nya sidor, samt att få klarhet i relationen mellan olika sidor och sammanhanget vilket innehållet presenteras i. 

En innehållsförteckning på sidans topp är också en god hjälp för en läsare som letar efter något specifikt, eller bara vill skapa sig en uppfattning om vad som finns längre ned. Se till så att innehållsförteckningen är klickbar och sätt upp ankarlänkar som tar läsaren till rätt stycke direkt. 

Schema markup

Ibland när man använder sig av en sökmotor för att leta efter en specifik produkt, kan man få se en egen ruta med detaljer kring produkten och det företag som erbjuder den. Det är ett sätt att strukturera information och förklara för en sökmotor vad innehållet faktiskt betyder.

Det finns specifik markup för lokala företag, restauranger, artiklar, event, produkter m.m. Man kan lätt plocka ut vilken information man vill välja att strukturera, genom att besöka den här sidan: https://www.google.com/webmasters/markup-helper/

Där kan man sedan klicka för det område man vill fokusera, välja URL:en till sidan man ska strukturera på och sen klicka på olika områden för att använda sig av denna data.

Nedan har jag gjort detta för vår nuvarande startsida och valt Local business:

När jag sedan klickar på Create HTML, så får jag ut den informationen som ska läggas in i kod - antingen via Google Tag Manager eller så kan en utvecklare lägga in det direkt:

Avslutningsvis

Glöm inte att SEO är ett ständigt pågående arbete som inte har ett definierat slut. Regler ändras konstant och nya vägar för att förbättra SEO tillkommer. Se till att hålla dig ajour med det senaste och uppdatera sajten allteftersom. Det är ingen dum idé att ha detta som en stående punkt på ett månadsmöte - tillsätt någon som ansvarar för att följa upp och driva arbetet framåt. 

Så, nu när vi har övergripande koll på hur webbplatsen är uppbyggd och fungerar samt har kommit igång med att optimera innehållet för sökmotorer, är det dags att fundera på hur väl vi presterar för att ta oss närmare våra mål. 

Det kommer del 3 att handla om, välkommen tillbaka!

 

Ett par snabba frågor...

  • Vilken är din yrkesroll?
  • Lärde du dig något av artikeln?
  • Saknar du någon information eller skulle vilja ändra på någonting?

Kommentera gärna nedan eller maila mig direkt!