SEO och Analys

Arbeta mer evidensbaserat och kostnadseffektivt med SEO och Analys

Tools for measuring and graph on paper

SEO, sökmotoroptimering, handlar om att optimera er webb för sökmotorerna och samtidigt optimera för besökare. Målet är att ni ska få hjälp att nå högre rankning i sökresultaten och sedan kapitalisera och bygga vidare på effekten av det under en lång tid framöver. Webbanalysen hjälper till att mäta när, hur och vad våra besökare gör på våra digitala plattformar, kunskap som vi kan dra nytta av vid framtida beslutstagande. 

Vad är SEO och webbanalys?

Webbanalys innefattar att bryta ned affärsmål till digitala mål, sätta upp spårning för att kunna följa upp relevanta KPI:er och analysera resultat inför vidare frågeställningar. Genom att mäta trafik, händelser och engagemang från besökare på dina digitala plattformar, lär du känna din målgrupp bättre och ta beslut som baseras på data. På så sätt kan du kontinuerligt arbeta med att optimera effekten av dina insatser.

En av många fördelar med SEO är att det går att mäta. Arbetet med SEO ökar trafikinflödet och konverteringsgraden. Sökmotorerna förändras konstant och det gäller att hålla sig uppdaterad om hur man bäst arbetar med innehåll för att synas i de sökresultat man önskar.

Vem bör använda sig av SEO och webbanalys?

Att arbeta med sitt innehåll är något som alla med synlighet i digitala plattformar behöver göra, oavsett vilken typ av bransch det gäller. För verksamheter inom e-handel är det ofta tydligt vilka konverteringarna som är värdefulla och därför bör mätas. I verksamheter med syfte att dela information, samla in kontakter eller stärka ett varumärke kan konverteringarna skilja sig mer åt men men behovet av och fördelarna med att mäta, följa upp trafik och besökarbeteende är lika stort.

Vår erfarenhet av SEO och webbanalys

Vi har tillsammans med våra kunder använt oss av både webbanalys och SEO inför, under och efter projekt för att planera för välgrundade beslutsåtgärder samt förbättra förutsättningarna för en lyckad leverans. Arbetet med SEO och analys är något som bör ser över kontinuerligt och kan inte ses som en engångsföreteelse. Vi strävar efter att få in analysen som en naturlig del i varje projekt och att utbilda våra kunder vartefter behovet växer. Det är lika viktigt att följa upp hur det gick, som att få spårning på plats. Det blir tydligt när vi följer upp de KPI:er vi kommit överens om att fokusera på.

Produkter och tjänster inom SEO och Webbanalys

Vi erbjuder utbildning inom både grundläggande och avancerad webbanalys och SEO. I utbildningarna lär sig deltagarna arbeta med olika verktyg som Google Analytics, Google Tag Manager, Hotjar, SEM Rush och Adwords. Vi kartlägger era viktigaste KPI:er och hur ni följer upp dessa i era verktygen.

Vi kan också hjälpa till med en grunduppsättning av analys och SEO på din webbplats. Vissa av våra kunder önskar göra det mesta av arbetet själv med vårt stöd och andra outsorcar sin SEO och analys till oss. Månatligen eller med den frekvens som ni har behov av, går vi igenom er sajt med fokus på att optimera SEO, sätter upp spamfilter, alerts, annonseringar och event i Google Analytics och Google Tag Manager. Vi skickar också rapporter med status över era digitala mål och KPI:er.

Hör av dig och berätta om dina behov, så finner vi en lösning tillsammans.

Rekommenderad läsning

Värt att tänka på i projekt med SEO och Webbanalys

SEO och analys bör arbetas med kontinuerligt och justeras allteftersom. Verktyg uppdateras och nya, bättre lösningar möjliggörs. Genom att regelbundet arbeta med att utbilda andra, dels genom särskilt uppsatta utbildningar för våra kunder men också genom att underhålla och uppdatera vår blogg, ser vi till att hålla oss uppdaterade och redo för nya utmaningar.

Rekommenderad läsning

Kontakta oss