Basically - Analytics

Denna artikel har migrerats från en tidigare version av vår webbplats och kan därför avvika i utseende och funktionalitet.


Med hjälp av webbanalys tillåts vi utvärdera och tolka beteenden för att hela tiden kunna förbättra inför vidare utveckling.

Uppskattad lästid : 15 minuter

Gå till avsnitt

Varför behövs analys?

Analys handlar i grunden om att testa hypoteser, tolka, utvärdera och föreslå förändring som främjar uppsatta mål. Analysen hjälper till att stärka de beslut som måste tas för att leda vidareutvecklingen av den digitala närvaron framåt. 

Webbanalysen bör vara en central del från uppstart till förvaltning och behöver följas upp regelbundet. 

Först och främst måste vi ta reda på syftet med vår digitala närvaro. Varför har vi en webbplats, varför kommunicerar vi i kanal A och kanal B, vad vill vi uppnå. 

  • Vad har du för typ av webbplats - information, e-handel, varumärkesbyggande, leadsgenererande
  • Vilka är dina huvudsakliga digitala mål (macromål) - bryt ned affärsmålen och se över vilka digitala mål som främjar affärsmålen
  • Vilka steg tar dina besökare för att landa på dina högst konverterande sidor - vilka andra event (micromål) assisterar i att leda besökaren mot de huvudsakliga konverteringarna
  • Vilka är dina högst konverterande sidor - där flest besökare konverterar enligt dina digitala mål
  • Om du har spårning på plats idag - hur ser det ut och vilka områden ska vi satsa på att förbättra

Börja med att bryta ned dina företagsmål och översätt dem till digitala mål, mer om detta kan du läsa om här: What gets measured gets done.

Verktyg

Google Analytics

En bra start är att undersöka om du har tillgång till webbplatsens analysverktyg. Det finns många exempel på verktyg, både externa och ofta redan inkluderade i olika CMS och appar. Ett vanligt förekommande verktyg är Google Analytics. Google Analytics är gratis, även om det går att uppgradera vid behov, och ger en stor mängd kvantitativ data för analys.

Här kan du se hur många besökare du haft totalt på webbplatsen, hur många sidvisningar specifika sidor haft, du kan sätta upp egna rapporter, se från vilken del av världen dina besökare kommer från, sätta upp mål så som till exempel antal inskickade formulär, följa upp kampanjer och mycket mer. Undersök vilka verktyg som används idag och se till att ni har något som tillgodoser era behov för uppföljning. Har ni inte Google Analytics uppsatt idag så är det lätt att sätta upp och det finns mängder av instruktionsvideor på detta, till exempel denna. Känns det ändå som ett för stort steg att komma igång med, kan ni alltid vända er till oss på T&G. 

När du väl sett till att du har access till verktyget, se även till att du har minst en ofiltrerad vy per egendom, som samlar in all data och som du har kvar som backup. Läs mer om vyer här: 3 views you need.

För att hjälpa till att hålla koll på förändringar i datan kan du sätta upp anpassade notiser som meddelar dig per mail, istället för att hela tiden vara inne och leta efter sådant du är extra mån om att ha uppsikt över.
Du bestämmer själv vilka förändringar du vill bli informerad om och hur ofta. Läs mer här om alerts: Custom alerts.

Ett annat tips som verkligen kan underlätta analysen av den insamlade datan, är att kontinuerligt lägga till kommentarer i tidslinjen, för den vy du använder dagligen. När det uppstår toppar eller dalar i din data så kan dessa hjälpa dig förstå möjliga anledningar. Några exempel skulle till exempel kunna vara nylansering av webbplatsen, start- och slutdatum av kampanjer eller införande av cookiebanner. Läs mer om detta här: Annotations in Google Analytics.

Google Tag Manager

Google Tag Manager (GTM) är för mig som inte är utvecklare, min väg in i koden. Med hjälp av det här verktyget kan jag sätta upp spårning och lägga in skript på våra kunders webbplatser. Det enda man behöver göra är att lägga själva skriptet för GTM i koden för webbplatsen, sen kommer allt jag lägger in i GTM att läsas in i webbplatsens kod automatiskt.

Här får jag också en väldigt bra överblick över vad vi har satt upp spårning på idag och kan testa nya uppsättningar via preview-läget innan jag väljer att publicera dem. Preview-läget ger mig en väldigt bra möjlighet till felsökning om det skulle vara något som slutat fungera av någon anledning. Även för GTM finns det många bra tutorials, till exempel här. Självklart kan vi på T&G också hjälpa till!

Hotjar

Hört talas om värmekartor? Att kunna se hur besökare rör sig på din webbplats, vad man klickar på, hur långt ned på en sida man skrollar m.m. Hotjar är ett sådant verktyg, som ger möjlighet till mer kvalitativ data för analys. Det finns en gratisversion även här och har du inte provat verktyget tidigare så räcker den en bit på vägen. Ofta handlar analysen om mycket siffror, staplar, grafer, sådant som inte alltid är så lätt att ta till sig.

Hotjar ger en mycket mer visuell analysmöjlighet av din webbplats och det blir lättare att förklara för andra vad det är som händer. En av de saker man kan sätta upp är inspelningar, där du faktiskt kan se specifika användares sessioner, som att du står bakom axeln och kikar på hur de rör sig på din webbplats. Såklart utan att kunna identifiera exakt vem användaren är, enligt GDPR.

Google Data Studio

Minst lika viktigt som att samla in data, är det att kunna presentera de insikter datan kan ge, ofta för personer som inte alls arbetar med analys. Ett av många alternativ till detta är Google Data Studio, där du kan koppla in till exempel Google Analytics och sedan arbeta med datan för att göra det lättare att ta till sig vad den representerar. Om detta har vi en helt egen introduktion som går att hitta här: Google Data Studio.

Andra verktyg för att visualisera statistik är till exempel Power BI, Tableau och Google Charts. 

Campaign URL Builder

Om ni jobbar med nyhetsbrev, kampanjer via sociala medier, e-post och annat och där ni delar länkar till olika delar av er webbplats, då kan det vara en bra idé att sätta upp specifika länkar som går att spåra. Säg att ni kontinuerligt delar olika inlägg på Facebook, som leder till samma sida på er webbplats. Hur många som väljer att besöka er sajt via inlägg A respektive inlägg B går lätt att få reda på om ni bara gör ett par tillägg till URL'en ni delar.

Istället för att dela https://karriar.tedgustaf.se, väljer vi att dela https://karriar.tedgustaf.se/?utm_source=website&utm_medium=blogpost&utm_campaign=analytics_may_20. Den här URL'en kommer då att skicka data till Google Analytics, där vi kan se hur många som just klickat på denna specifika länk vi delat i detta blogginlägg. Smart! Läs mer om hur du sätter upp spårbara länkar i detta inlägg: Campaign URL Builder.

Vad bör man spåra

Vad som går och bör spåras är olika saker. Ingenting är omöjligt att få till spårning på, frågan är varför du skulle vilja samla data kring allting. Dessutom måste du vara noga med att respektera användares integritet enligt GDPR och aldrig samla in sådant som går att koppla till enskilda användare.

Tänk efter noga när du planerar upp vad som ska samlas in, vad du ska använda det till, vem som ansvarar för att följa upp och sedan se till att använda informationen för faktiska förbättringsåtgärder.

Macro- och micromål

Bara genom att sätta upp Google Analytics och se till att data kommer in där, har du mycket att börja med utan att sätta upp någonting specifikt alls. Sen gäller det att få koll på vilka mål ni har med er webbplats och säkerställa att det är här vi fokuserar vår energi när det kommer till ytterligare uppsättningar. 

Är det viktigaste att besökare tar kontakt med er, lägger en beställning, bokar en tid för konsultation eller tar del av information. Macromålen symboliserar just dessa, de viktigaste konverteringarna.

Micromålen är de mindre, assisterande målen, så som till exempel videon som många ser precis innan de tar ett beslut eller artikeln som leder besökaren vidare till din högst konverterande sida.

Uppföljning

Den viktigaste delen av analys - hur går det för oss och vad gör vi nu. Att se till så att det är möjligt att analysera, absolut, det är grundläggande, men det är bortkastad tid om man inte undersöker hur det gick och drar någon slutsats kring utkomsten. Här gäller det att se till så att KPI'er finns på plats, att dessa stäms av regelbundet och att se till att ansvaret för detta tilldelas en person.

Analysen finns för att hjälpa oss att bli bättre, kunna observera och anpassa oss till trender, uppdatera utdaterad information och hela tiden göra det lättare för besökarna att hitta rätt. Det är vad det hela går ut på. Går det bra för besökaren, så går det bra för dig.

I nästa och sista delen av den här serien använder vi all vår kunskap kring webbplatsens funktioner och uppsättning, för att kunna sätta samman en så bra kravställning som möjligt inför nya projekt och beställningar.
En bättre sammansatt kravställning hjälper både dig som beställare och den som utför arbetet med tydliga ramar för budget, eventuella förändringar och förväntningar.

 

Ett par snabba frågor...

  • Vilken är din yrkesroll?
  • Lärde du dig något av artikeln?
  • Saknar du någon information eller skulle vilja ändra på någonting?

Kommentera gärna nedan eller maila mig direkt!