Älvsbyhus huskonfigurator

Hustillverkaren Älvsbyhus tillverkade sitt första hus 1960 och har sedan dess levererat mer än 42 000 hus till kunder i Sverige, Norge och Finland. Idag leds verksamheten av tredje generationen Johansson.

Älvsbyhus house configurator

Utmaningen

Ett husköp är för många det största ekonomiska beslut man gör i sitt liv och är oftast något som kräver tid och eftertanke.

Älvsbyhus ville ha vår hjälp med att utveckla en huskonfigurator som gör det möjligt att på bästa sätt visualisera hur det nya huset kommer att se ut och på så sätt hjälpa kunden att skapa sin egen dröm genom att minska steget från idé till köp.

Älvsbyhus bygg online2.PNG

Lösningen

En interaktiv app togs fram där användaren själv kan anpassa olika husmodeller med färg och tillval för att passa sin egen stil. Man kan under tiden se hur priset påverkas och spara sin prototyp för att fortsätta senare med sina konfigurationer. Man kan även få en pdf med alla val man gjort.

Appen är integrerad med Älvsbuhus backendsystem och visualiseras med hjälp av kompositioner framtagna från 3D-modeller, vilket gör att alla val kunden gör förändrar den helhetsbild man ser på skärmen. Dessa val är direkt kopplade till ordersystemet vilket gör att kunden kan skapa en beställning i samma flöde.

Med hjälp av teknik i framkant har vi lagt krut på användarvänligheten, att det ska vara lätt och intuitivt att använda produkten.

Pasted image (1).png

Nyttan

Fokus ligger i att skapa engagemang för kunden och att experimentera för att upptäcka nya val och möjligheter med sitt drömhus, för att få det så skräddarsytt som möjligt.

Huskonfiguratorn är en konkurrenskraftig app som ger Älvsbyhus stora möjligheter att locka och engagera sina kunder.

Insikterna

  • Ett tätt samarbete och god relation mellan kund och byrå förenklar arbetsprocess, kommunikation och bestlutstagande. Detta tillsammans med en tydlig kravställning med ’definition of done’ och mätbara KPI’er gör processen smidig och sömfri. Det tjänar alltid alla parter på.
  • En produkt som engagerar, som är rolig att använda och som skapar värde för kunden bidrar till ett emotionellt engagemang vilket oftare leder till en konvertering i slutändan.

Vill du se hur det blev?


Klicka på länken för att komma till Älvsbyhus huskonfigurator och bygg ditt eget drömhus!

Behöver du hjälp att utveckla en konkurrenskraftig och kreativ applösning?

Rekommenderad läsning