Upsales

Upsales är ett svenskt SaaS-bolag med 600 kunder i 10 länder. De hjälper såväl enmansföretagare som snabbväxande startups och internationella koncerner att driva en effektiv försäljningsprocess, generera fler leads och driva sina affärer framåt.

Upsales bild på startsida hero

Utmaningen

Upsales ville skala ner fokus på webben till kärnverksamheten, deras CRM-produkt. Man ville ha en enkelt uppbyggd informationsstruktur som var logiskt strukturerad, lätt att förstå och som fokuserade på konvertering.

När man pratar om UX så glömmer man ofta att redaktören också är en användare. Upsales tidigare webbplats drogs med oklarheter i det redaktionella i gränssittet i Episerver, som ett resultat av arv från tidigare generationer av webbplatsen med egenskaper, sidtyper och block som var dåligt strukturerade och sparsamt förklarade.

Tidigare har man behövt lägga mycket manuellt arbete på att publicera rapporter och pressmeddelanden. Här ville man få bort den manuella handpåläggningen och automatisera.

Startpage EN.PNG

Utfallet

Upsales nya webbplats drar nytta av en mindre uppsättning block och listsidor med stor flexibilitet för att enkelt och fokuserat visa upp ett innehåll som är snyggt uppställt och relevant för besökaren.

Samtidigt har redaktören ett mycket flexibelt verktyg för att kunna variera innehållet utan att behöva lägga onödig tid på innehållsarbete. Redaktörens gränssitt har byggts upp mycket effektivt med återkommande struktur och logik för en behaglig användarupplevelse.

Integrationer mot Cision importerar rapporter och pressmeddelanden på exakt klockslag utan att en redaktör behöver publicera något innehåll manuellt i Episerver.

Den nya webplatsen har även berikats med den kraftfullaste bildhanteringsmodulen för Episerver; Adaptive Images.

Upsales_Desktop2.png

Nyttan

För webbplatsbesökaren är det lätt att få en bra överblick över vad Upsales erbjuder och ta del av önskat innehåll oavsett om hen vill läsa om produkten, ta del av Upsales kunskapsbank eller läsa IR-information.

För redaktören är det välstrukturerade gränssittet lättarbetat vilket ger en bättre upplevelse samtidigt som innehållsarbetet tar mindre tid.

Tack vare A*daptive images* har det blivit mycket lätt att hantera billdbeskärning till olika formfaktorer där redaktören kan arbeta direkt med högupplösta original istället för att behöva hålla reda på vilka mått som passar bäst var. Dessutom har den CDN-tjänst som kommer med Adaptive Images kraftigt ökat prestandan på webbplatsen med mycket snabbare laddtider.

Rapporter och pressmeddelanden sköts helt från Cision vilket även det sparar tid för redaktören som inte behöver göra annat än att övervaka den punktliga importen av pressmeddelanden på utsatt klockslag.

Insikterna

Långa kundrelationer skapar effektiva processer. Med stor tillgänglighet och täta avstämningar kan man detaljstyra vilken riktning man håller för att landa i bästa möjliga lösningen givet de ramar man satt upp i form av tid och budget.

Nyfiken på resultatet?


Klicka på länken för att besöka upsales.com

Skulle din webbplats också må bra av förbättrad UX?

Rekommenderad läsning