Inom dagligvaruhandel är ICA Gruppen en av Nordens största aktörer, med ca 23 000 anställda och 1 937 hel- eller handlarägda butiker och apotek.
Med ICAs ökade digitala närvaro och e-handel växer behovet av att kunna arbeta smidigt och effektivt. Ett stort antal av ICAs webbredaktörer arbetar dagligen med att publicera innehåll som bilder och texter på deras webbplatser.
ICA bad oss utveckla en bildhanteringsapplikation i syfte att spara tid, förbättra kvalitén och prestandan. Redaktörerna upplevde att arbetet var både tidskrävande och omständigt.
Vi utvecklade en add-on till Episerver 11+ som också var integrerad till ICAs bildbanksystem. Redaktörerna kan på så vis enkelt lägga till och editera bilder från Cumulus. Fokus låg på att kunna söka och välja ut bilder, snarare än på bildredigering, paketerad som en självständig add-on utan koppling till ICAs kodbas.
Vi skapade ett unikt CMS-gränssnitt som simplifierar användningen av responsiva bilder, i kombination med AI-funktionalitet för beskärning och effekter samt att verktyget är oberoende av var bilderna hostas. Det betyder att bilderna fungerar på alla enheter utan att redaktörerna behöver ändra något eller arbeta med flera varianter av samma bild.
ICA's anställda som arbetar med den digitala plattformen dagligen uppmärksammade hur smidigt det blev att arbeta med innehåll och att verktyget hjälpte dem bli mer effektiva i deras vardag.
Behovet av att effektivisera arbetet med webbplatsen kommer bara att öka i takt med att organisationer växer och får fler medarbetare som ofta sitter på olika platser. I många fall är det affärskritiskt att kunna hantera och få ut nytt innehåll snabbt vilket detta case påvisar.
Få en första inblick i hur verktyget fungerar och vilka fördelar det innebär.