Mobilapp med Flutter och Dart: Installation och emulator


Jag vill se om jag inom ramen för två veckor kan bygga en POC av en medlemsapp med Flutter och Dart. Målet är att ta reda på om det är ett ramverk som passar vårt nya projekt eller om vi skall överväga att fortsätta använda Xamarin. I den här bloggposten ska jag börja med att installera nödvändiga verktyg och få min första app att köra i en emulator.

Uppskattad lästid : 8 minuter

Gå till avsnitt

Key takeaways

  • Flutter är ett “toolkit” och inte ett ramverk som många tror.
  • Flutter kommer från en kodbas, Dart
  • Flutter är väldigt lätt att komma igång med och väldigt likt andra ramverk

Vad är Flutter?

Flutter är “Google UI Toolkit” för att bygga “natively”-kompilerade appar för mobil, web och desktop och inte ett ramverk. Det betyder krasst att det är en uppsättning av verktyg som hjälper oss att bygga både iOS-appar och Android-appar på en och samma kodbas. Det är inte heller en förutbestämd box som ramverk tenderar att skapa.

Flutter bygger på en kodbas som i sin tur bygger på programmeringsspråket Dart (https://dart.dev/).

En av de stora styrkorna med Flutter är att man bygger för både iOS och Android simultant utan att man offrar funktionalitet, kvalitet eller prestanda. Det är en cross-plattform med stort fokus på prestanda.

Installation av Flutter och Dart

Första steget är att säkerställa att du har GIT och Powershell installerat. Hur man gör kan du enkelt läsa på respektive länk.

När de finns på plats rekommenderar jag att ladda ner Flutter genom Git.

git clone https://github.com/flutter/flutter.git -b stable

För att säkerställa att det installerats rätt och de korrekta miljövariablerna är på plats, kan du köra följande kommando i Powershell:

where.exe flutter dart

Om det fungerar som det skall kan du verifiera att du har alla nödvändiga komponenter för att komma igång med utvecklingen genom att köra kommandot:

flutter doctor

Jag fick följande resultat som jag behöver åtgärda

Flutter Doctor: Step 1

Efter att ha kört ett par uppdateringar och installerat Android Studio så är jag redo att köra. 💚

Flutter Doctor: Step 2

Ytterligare moment jag var tvungen att göra

Jag testade först att köra det kommandot som "flutter doctor" tipsade om "--install "cmdline-tools;latest", men det gick inte igenom. Efter lite efterforskning så insåg jag att den inte hade installerat kommando-verktyget i Android Studio så jag blev tvungen att gå tillbaka dit och installera enligt nedan.

Bra guide att följa för att komma igång

Den här guiden (gist) är väldigt bra och enkel att följa för att komma igång.

https://gist.github.com/bradtraversy/f1af78251962bb210c2ebe5b4f9a5c35

Vad är Dart och vilka är dess viktiga koncept?

Här följer några korta punkter om Dart och dess användning som kan vara bra att känna till.

  • Flutter använder det OOP-språket Dart
  • Det är optimerat för UI
  • Fokus är att ha hög prestanda på alla plattformar och det åstadkoms genom att det använder binär kod och inte går via JavaScript som en brygga
  • Det är likt JavaScript, vilket gör det lätt att förstå om man är bekväm med det
  • Allt är widgets i Dart
  • Bygger på Material Design från Google
  • Har stöd för både stateful och stateless

Redo att bygga första applikationen

Jag använder Visual Studio Code och ett väldigt bra tillägg är Flutter Extension.

Skapa en ny mapp där du kan skapa din första app.

När du väl finns i appen så kan du köra kommandot i en terminal. “my_app” är namnet på din applikation.

flutter create my_app

När du har kört det kommandot så skapas följande struktur upp.

Starta en emulator

I Visual Studio Code kör kommandot för att öppna “Commando Paletten”

ctrl + shift + p

Nästa steg blir att

Flutter Launch Emulator

Om du här saknar emulatorer så kanske du först måste skapa dessa. För att få en Android Emulator kan du antingen skapa upp några genom Android Studio, alternativt initiera dem från Visual Studio Code (men det tar lite längre tid). Det går inte att köra en emulator på Windows utan då måste man använda en Virtuell maskin eller köra den på Mac OS med XCode.

Jag har skapat en emulator via Android Studio och väljer att starta den.

Låt oss bygga applikationen och starta den i emulatorn. 🤞att den startar som den ska.

Första gången fungerade det inte utan jag var tvungen att lägga till en konfiguration så att den attachar till vald device.

Men sen startade appen. 😊💚

Nästa steg blir att utforska Flutter och Dart. Mer om det i nästa post.

Relevanta länkar och fördjupning