Digital optimering Våga välja bort

Så skapar du en webbplats som gör nytta

3 minuter

När vi hjälper företag med deras digital närvaro dyker ofta samma mönster upp: det läggs tid på att skapa nya grejer men gammalt rensas sällan bort. En rad uppgifter görs, ibland kanske mest av gammal vana.

En fråga som borde ställas oftare är: Skapar detta värde för våra kunder eller gör vi det bara för att vi alltid har gjort så?

Utan rensning blir resultatet gärna en webbplats som kanske snarare förvirrar än hjälper. Och tid läggs på saker som i slutänden inte ger nytta.

Men behöver det vara så? Inte alls. Det går att skapa webbplatser som känns enklare och skarpare om man bara vågar göra motsatsen till att lägga till: nämligen att välja bort.

Ett smartare sätt att förvalta en webbplats

Att driva en webbplats handlar inte bara om att lansera nytt. Det handlar minst lika mycket om att prioritera och att våga välja bort. En renare webbplats ger tydligare vägledning, minskar kostnader för underhåll och skapar en bättre upplevelse för både kunden och organisationen.

Genom att aktivt välja bort kan du också göra stor skillnad för både dig själv och för dina besökare.

  • Mindre brus, mer tydlighet. Färre val och mer fokuserat innehåll gör det enklare för användaren att hitta rätt.
  • Lägre förvaltningskostnad. Ju färre sidor och funktioner som ska hållas uppdaterade, desto bättre kvalitet kan man lägga på det som är viktigt.
  • Starkare affärsresultat. När webbplatsen fokuserar på det som faktiskt driver beteenden blir effekten sannolikt större.

Rutin för regelbunden genomgång

Du kan vinna mycket på att etablera en rutin och arbetssätt där du går igenom webbplatsens innehåll och funktioner regelbundet. Här är fem steg som du kan utgå ifrån.

  1. Samla data

    Börja med att se vad som faktiskt används. Detta ger dig en bild av var det faktiska värdet finns.

  2. Inventera innehåll och funktioner

    Gå igenom webbplatsen och markera sidor och funktioner utifrån behåll, förbättra eller ta bort.

  3. Involvera organisationen

    Samla kollegor från olika delar av organisationen och gå igenom innehåll och funktioner tillsammans.

  4. Prioritera och agera

    Utgå från kundnytta och affärsvärde när du gör dina prioriteringar.

  5. Gör det till en rutin

    Sätt ett återkommande schema för genomgång så att du får det till en rutin.

Gör en regelbunden genomgång

Du kan vinna mycket på att etablera en rutin och arbetssätt där du går igenom webbplatsens innehåll och funktioner regelbundet. Då kan du löpande utvärdera kvalitet och användning och aktivt se till att din webbplats ger störst effekt.

Det här behöver inte vara ett stort projekt men det kommer att skapa faktiskt nytta. Här är fem steg som du kan utgå ifrån:

Samla data

Börja med att se vad som faktiskt används. Detta ger dig en bild av var det faktiska värdet finns. Ta en titt på:

  • sidvisningar och engagemang i GA4
  • vilka sidor som bidrar i konverteringsflöden
  • vad besökare söker efter
  • vilka frågor som kommer till kundtjänst

Inventera innehåll och funktioner

Gå igenom webbplatsen och markera sidor och funktioner utifrån behåll, förbättra eller ta bort. Tänk till exempel utifrån:

  • Är innehållet korrekt och aktuellt?
  • Tillför det något för besökaren?
  • Stödjer det ett affärsmål?
  • Används det faktiskt?
  • Finns det en tydlig ägare?

Involvera organisationen

En kort workshop med dina kollegor kan göra stor skillnad. Samla personer från kundtjänst, marknad och försäljning och bedöma innehåll och funktioner utifrån kundperspektivet tillsammans.

Ofta kan här vara en aha-upplevelse. Saker som internt känns viktiga visar sig i praktiken skapa mer friktion än nytta.

Prioritera och agera

Det som varken används eller bidrar till något konkret är en tydlig kandidat för att plockas bort. Det som är viktigt men otydligt förbättras. Och det som fungerar och används behålls. Utgå från två dimensioner:

  • Kundnytta
  • Affärsvärde

Gör det till en rutin

Sätt ett återkommande schema för den här typen av genomgång. När du väl är igång och har hittat arbetssättet kommer du nog inte behöva mycket mer än en timme per gång.

  • halvårsvis större genomgång
  • kvartalsvis snabbstädning
  • löpande justeringar i vardagen

Att rensa är en strategisk styrka

Organisationer som aktivt väljer bort det som inte skapar värde får webbplatser som är tydligare, mer lättnavigerade och enklare att förvalta. Det skapar dessutom en kultur där man prioriterar efter effekt.

Att bygga en bra webbplats handlar inte om hur mycket innehåll man har, utan hur relevant det är.

När man släpper taget om det som inte behövs öppnar man samtidigt upp för att stärka det som faktiskt gör skillnad. Det är då en webbplats börjar arbeta för både kunden och affären  

Senast uppdaterad: 2025-12-10

Ska vi prata om projekt?

A person leaning against a wall – Andreas Ronder