Tips på hur man blir en bättre UX-designer


Att sträva efter att bli bättre på saker tror jag ligger i människans natur och det finns många guider och tips på hur man blir en bättre hundägare eller bilförare, men det kommer inte den här posten handla om utan här kommer några tips för hur man blir en bättre UX-designer.

Uppskattad lästid : 9 minuter

Gå till avsnitt

Key takeaways

  • Att våga testa och experimentera är ofta nyckeln till utveckling
  • En paus kan vara det bästa sättet för att väcka nya idéer till liv
  • Lär dig genom att reflektera över vad du gillar med andras design
  • Använd struktur till din fördel - om det är ordning i helheten kan du experimentera med detaljerna

Se, härma och försök förstå

Man brukar säga att barn gör inte som föräldrarna säger utan gör som de gör. Lite så kan man tänka när det gäller att lära sig design också. Hur lär man sig bäst? Jag lär mig i alla fall bäst genom att härma och att fråga. Genom att kolla på andra designers jobb och sen försöka härma den fantastiska design jag precis sett (Obs! Härma, inte kopiera). Försök ställ dig frågan: vad är det som gör att den här designen bra och tilltalande? Var även nyfiken och fråga användarna! Genom att ha det tankesättet när du tittar på design som du gillar får du en egen liten ryggsäck med element och koncept som du kan plocka fram.

Färgers påverkan

Jag inser nu att det nog inte var av en slump att i princip alla väggfärger under min grundskoletid bestod av diskreta ljusblåa eller gula nyanser. Färger påverkar människor och just blåa nyanser sägs lugna ned människor och skapa trygghet. Genom att förstå färger och deras påverkan kommer du inte bara kunna ta fram välgjord design, utan också en design som även tilltalar användarna genom färgvalen. Det finns oändligt med möjligheter att lära sig mer om färg online, men det finns även kurser att gå på universitet för att lära dig mer om färgers egenskaper, användning och sammansättning.

Grids

När du jobbar i stora projekt är ordning och reda A och O. Att använda grids och mallar gör att ditt jobb blir mer organiserat och konsekvent. Din design blir dessutom mer strukturerad och det underlättar även om ni är flera personer i projektet, annars är risken att det slutar med en design som spretar beroende på vem som designat vad. Och du kommer göra utvecklarnas jobb lite lättare om du håller dig till ett konsekvent system.

Våga testa nya digitala verktyg

Jag antar att du redan är väldigt bekväm med något digitalt verktyg som Figma, Sketch eller Adobe XD när du gör design och prototyper. Men våga lära dig ett program för att lära dig illustrera eller kanske rita på en ritplatta. Men varför ska du göra det? Jo, jag tänker att det hjälper dig att våga testa och utmana dig själv. Våga testa att illustrera i stället för att ladda ned färdiga illustrationer från nätet. Och samma sak med ikoner, testa dig fram och gör enkla ikoner till en början så kan du avancera senare. Då behöver du inte ens byta verktyg eftersom det funkar super att göra enkla ikoner i Figma också. Jag tror på att lära sig nya saker väcker kreativiteten till liv, om det finns tid till att göra det, vill säga. Stress och kreativitet är ingen bra kombo.

Ta vara på din tid

Jag vet att det är lätt att snöa in på saker och detaljer, men risken är att det läggs för mycket tid på en specifik del av designen och resterande design inte får den tid som egentligen behövs. Försök att dela upp den tänkta designen i tid, och om det börjar dra ut på tiden utan att du egentligen kommer framåt - gå vidare så att din tid fördelas jämnt över projektet. Det kan vara svårt, men att ta en paus för att sedan komma tillbaka vid ett senare tillfälle kan göra gott för den slutgiltiga designen när du fastnar.

Ta raster

Vi har alla hört det tidigare, men att ta raster ger dig inte bara ny energi utan hjälper dig även hålla fokus på det som är viktigt. Din kropp och dina ögon kommer även tacka dig. Att ta korta raster kan till en början kännas märkligt innan man kommer in i det. Men det gör även att du kommer tillbaka efter några minuter med nya fräscha ögon och i det långa loppet har jag hört att man blir mer effektiv under tiden man arbetar om arbetsdagen innehåller mikropauser.

Experimentera mera & be om feedback

Jag tror nästan att det ligger i en designers natur att experimentera, eller majoriteten av de designers jag har träffat är verkligen lagda åt det hållet. Ett sätt att börja experimentera mera hänger ihop med en tidigare punkt - att våga testa nytt. Det kan handla om att testa nya verktyg, metoder eller sätt att göra saker på. Har du alltid gjort på ett visst sätt när du ska presentera så kan du testa att göra på ett nytt sätt, t.ex. med video i stället. Under den här punkten tycker jag även feedback passar in. Var inte rädd att testa nytt, experimentera och be om feedback från både kollegor, kunder och användare. Det är ju på det sättet vi verkligen får reda på vad som fungerar bra och mindre bra och får möjlighet att utvecklas i vårt experimenterande.

Sammanfattning

Utifrån det vi gått igenom ovan skulle jag vilja sammanfatta nyckeln till att utvecklas som UX-designer är att ständigt vara nyfiken, våga testa, experimentera och se till att du använder din tid på ett smart sätt både när det gäller jobb och återhämtning.