Hög tid att sätta upp GA4


Google Analytics Universal fasas ut och gör plats för en ny generation, nämligen Google Analytics 4. Det är hög tid att som företag implementera GA4 om man vill fortsätta mäta sin webbtrafik med Google Analytics.

Uppskattad lästid : 4 minuter

Gå till avsnitt

Key takeaways

  • Google Analytics 4 ersätter Google Universal Analytics
  • Google UA slutar att samla in data från och med 1 juli 2022
  • Implementera GA4 så snart som möjligt, men senast 30 juni 2022
  • Det finns tre sätt att implementera GA4 - via CMS, genom kodförändring eller genom att koppla en GA4 property till sitt Google Tag manager-konto

GA4 - nya generationen av Google Analytics

Google Analytics har sedan det släpptes 2005 varit en den överlägset mest använda tjänsten för den som vill mäta sin trafik och besökares beteende på webben. Det fick snabbt ett enormt genomslag, inte minst för att det är kostnadsfritt, men Google meddelande under våren 2022 att Analytics i sin nuvarande form kommer att fasas ut och ge plats för en ny generation, nämligen GA4.

Google lanserade GA4 redan under hösten 2020 och många har valt att köra det parallellt med Google Universal Analytics (som den nuvarande tjänsten formellt heter). Men från och med 1 juli 2023 kommer inte Google Analytics Universal samla in data från websiter. Det innebär att du som fortsatt vill använda Google Analytics behöver implementera GA4, gärna så snart som möjligt.

När måste man implementera GA4?

För att kunna mäta din trafik måste du har installerat GA4 properties i ditt Google Analytics-konto senast den 30 juni 2022, för att få korrekt data från och med 1 juli 2022.

Men vi rekommenderar att sätta upp GA4 så snart som möjligt, av ett flera anledningar:

  1. För att ha tid att lära sig det nya verktyget, det finns en hel del skillnader
  2. För att ha tid att sätta upp tracking och säkerställa god datakvalitet i GA4
  3. För att kunna jämföra data från föregående år.

Hur vet jag om vi har Universal eller GA4?

I ditt Google Analytics-konto kan du enkelt se om GA4 är implementerat eller inte. Logga in och navigera till din kontoöversikt. Under Properties & Apps finns en lista på de egendomar som finns kopplade i ditt Google Analytics-konto. Properties vars ID som börjar med bokstäverna UA gäller nuvarande Google Analytics.

Tre sätt att implementera GA4

  • Via CMS. Om man använder ett CMS som har funktionalitet för att publicera scripts, exempelvis wordpress, kan du göra det direkt via CMS:et.
  • Klistra in tag i <header>. Man kan klistra in scriptet för GA4 i headern i kodbasen för er sajt - detta kräver tillgång till kod.
  • Via Google Tag Manager. Om man har ett script för Google Tag Manager på siten, behöver man inte göra någon kodförändring. Då behöver man man bara koppla ihop en nyskapad GA4 property med sitt Google Tag Manager-konto. För att göra detta behövs inte tillgång till koden, det kan man som administratör för Google Analytics göra.

Vi på ted&gustaf har gedigen erfarenhet av att bygga webbsajter och är alltid nyfikna på nya utmaningar och hur vi kan hjälpa just er.