Identifiera spam- och spöktrafik i Google Analytics
6 minuter
Har du drabbats av spam trafik?
Har du någon gång reflekterat över varför det ibland kan skilja sig så mycket i din trafik tillströmning från en dag till en annan? Eller varför det under dagar då det vanligtvis är ganska lugnt plötsligt är hög belastning på sidan? Eller kanske har du inte reflekterat allt över varför trafiken ser ut som den gör… Då kan det vara läge att börja utreda om din data faktiskt bygger på riktiga besök eller om det kan gömma sig ’fejk besökare’ som vilseleder dig!
Spam trafik
En del av den trafik som samlas i ditt Google Analytics konto kan vara spam. Med det menas trafik som antingen besöker din webbplats men inte är ”riktiga” besökare eller trafik som faktiskt aldrig genomfört ett besök men ändå registrerats. Denna ”fejk traffik” kan filtreras bort så att du slipper arbeta med felaktig data, vilket kan ha stor betydelse för din webbplats och de beslut som påverkar framtiden för ditt företag.
Typer av spam
De typer av spam trafik som du kan upptäcka i din data är antingen skräprobotar, spam referrals, eller spöktrafik, ghost referrers. Skräprobotarna söker automatiskt igenom webbplatser och förstör din data eftersom de inte är faktiska besökare. Spöktrafiken är den som inte ens besökt din sida men ändå lyckas registreras som ett besök.
Identifiera spam trafik
Innan du börjar leta efter länkar i din data som skulle kunna vara spam kom ihåg att inte klicka direkt på dem. Att besöka en sådan sida kan vara skadligt för din dator, länken bör hellre kopieras för att sedan med hjälp av en sökmotor försöka få klarhet i huruvida det är spam eller inte. Oftast har andra haft samma problem med dessa spam länkar och du kan på så sätt bli mer säker på att det faktiskt är spam du har att göra med, samt vilken typ av spam det handlar om. Se till att du har antivirus program intstallerat på din dator när du hanterar dessa länkar.
En ytterligare rekommendation är att du använder dig av Chrome som webbläsare, eftersom Chrome arbetar snabbt med att upptäcka virus.
Hitta spam referral länkar i din data
Under Förvärv > All trafik > Hänvisningar kan du se via vilka länkar som dina besökare kommer ifrån. Ett tips för att snabbt kunna skapa en uppfattning om dessa är att klicka på ’avancerat’ och sedan filtrera dina sökresultat.
To see the links from which your visitors come from to your site, go to your Google Analytics account and look up Acquisition > All Traffic > Referrals in the left hand side menu. To get a quick overview of the links you are looking for, click on ‘advanced’ to filter your results.
Om du väljer att Inkludera sessioner som är större än 10, så betyder det att du endast kommer att se de resultat där besöken skett över 10 gånger. Detta för att sessioner under 10 gånger inte direkt har någon större inverkan på din data, även om det kan finnas spam länkar som matchar. Välj även att Inkludera avvisningsfrekvens som är större än 90, eftersom de flesta spam länkar har en hög avvisningsfrekvens då de inte är riktiga besökare. Du letar helt enkelt efter fejk besökare som gör frekventa besök men inte har haft något intresse av din sida.
Om du inte agerar och börjar identifiera spamtrafiken så kommer du att fortsätta arbeta med vilseledande data, vilket kan leda till att du får en felaktig bild över hur till exempel trafiktillströmningen ser ut på sajten. Nya spamlänkar tillkommer dagligen och det finns därför en poäng med att hålla koll på inkommande länkar med jämna mellanrum. Eftersom du inte kan ändra data historiskt, fyll i formuläret nedan för att börja arbeta med mer sanningsenlig data idag!