Ett pro bono-intiativ. Vi erbjöd oss att designa och implementera en ny version av lidingoloppet.se för TCS Lidingöloppet efter att de haft ett år av restriktioner och inställda lopp.
2020 innebar en stor utmaning för Lidingöloppet med pandemins restriktioner
och anpassningar när lopp ställdes in och inte kunde genomföras. Sedan tidigare hade också Lidingöloppet insett att en ökad konkurrens på marknaden (fler lopp, fler aktörer) innebar krympande marginaler men också krav på lopparrangörer att man behöver vara mer tydligare kring vilka man är, vad man erbjuder samt kunna svara på frågan från deltagarna ”Varför ska jag springa just ert lopp?” Vi inledde 2019 ett varumärkesarbete där vi började med att identifiera vårt ”varför”, värdeord och målgrupper och fortsatte med att låta våra kampanjaktiviteter fokusera på det nya. Arbetet skulle ha slutförts under 2020 men pandemin ställde till det. Under 2021 har fokus legat på att ta fram en ny logotyp, ett nytt färgprogram samt en ny brand book men då webben står för i princip all vår försäljning så kändes det naturligt att även vår primära externa plattform behövde få ett ansiktslyft.
Med en ny varumärkesuppdatering och en haltande bransch så ville vi på ted&gustaf erbjuda våra tjänster och ge sajten en ny design, användarupplevelse och teknisk implementation.
Tidigare på året hade vi tillsammans med Lidingöloppet börjat med en ny UX-upplevelse som var grund för arbetet framåt. Samtidigt som vi tog fram en ny digital profil, jobbade vi med användarupplevelsen på sajten och påbörjade ett mer långsiktigt arbete med smidigare sponsorplacering och en bättre informationsstruktur.
Största fokuset har legat på UX/UI för att ta fram en digitalt anpassad version av profilfärgerna i det nya varumärket som gjordes separat av extern varumärkesbyrå. Resultatet är en användarvänlig upplevelse, med mer modern teknik i grunden, där löparna kan hitta snabbare till loppen och mer info samt anmälan.
När besökaren kommer till TCS lidingöloppet så ska intrycket av skogen och miljön från loppet kännas. Tydliga rubriker och inramade bilder ska ge inspiration och tydliga vägar till anmälan och praktisk information, oavsett vilket lopp man är intresserad av.
För Lidingöloppet så ger den nya designen mer frihet i sponsorplacering och införsäljning till nya sponsorer. Det är första steget i ett arbete med informationsstrukturen och vare sig det är lopp eller arrangemang ska användaren alltid hitta rätt och snabbt förstå hur sidorna är strukturerade. Ett resultat av en välorganiserad sida för användarna är också en förbättrad arbetsplanering för de ansvariga redaktörerna på Lidingöloppet.
Läs om alla deras lopp och arrangemang.