Digital transformation Strategi till handling – lyckas med digital förändring

8 minuter

I arbeten med digitalisering är det tyvärr lätt att fastna i att bara justera befintliga processer eller att satsa på teknik utan koppling till verkligt värde. Resultatet blir lätt komplexa system som inte används eller investeringar med låg påverkan på affären.

Digital transformation är större än så. Strategier är nödvändiga, men de skapar inte värde på egen hand. Värdet uppstår först när idéer omsätts i handling. När människor och organisation får stå i centrum och digitala möjligheter används för att omforma affärsmodeller och kundupplevelser då har du förutsättningar för att lyckas.

Börja med värde, inte teknik

Ett företag har som mål att bli mer digitalt. Man investerar i digital utveckling, vill effektivisera processer och göra avtryck på marknaden. Efter månader av implementering visar det sig att systemet som byggts inte används, lösningarna blir onödigt komplexa och investeringarna ger knappt något värde alls.

Det här är tyvärr en vanlig fallgrop. Tekniken får styra istället för att låta syftet och värdet av förändring göra det.

Utgå från vilket problem som ni verkligen vill och behöver lösa. Vad är det som medarbetare och kunder brottas med i vardagen och hur interagerar de med din lösning? Det här är viktiga frågor som du behöver ställa dig. 

Några tips på vägen:

  • Definiera värdet först: Vad vill ni uppnå? Vilket problem behöver vi lösa?
  • Fokusera på beteende: Teknik ska möjliggöra förändring, inte styra den. Observera hur människor använder och interagerar med tjänster och låt lärdomarna forma lösningen.
  • Testa tidigt: Skapa prototyper för att validera värde innan du startar större utvecklingsarbeten.

 

POC, prototyp och MVP – vad är egentligen skillnaden?

 

Tänk framtid, inte bara nu

Att bara kopiera konkurrenter eller följa "så har vi alltid gjort" leder lätt till att man ligger ett steg efter. Att man följer i stället för att själv leda. Att tänka framtid innebär att våga ifrågasätta nuläget och fundera över hur marknaden och kundernas behov kan förändras.

Vi har mött företag som initialt byggt sin roadmap utifrån konkurrenter och vad de gör. När vi i stället tillsammans har lyft blicken och analyserat kundernas verkliga behov har vi kunnat ta initiativ som lett till strategiskt försprång.

Det kan vara svårt att sia om marknaden och framtiden. Vad som kan hända och hur det kan påverka verksamheten. Men när man analyserar kundernas verkliga behov finns möjlighet att ta initiativ som ger ett strategiskt försprång.

Starta till exempel med att visionera framåt. Du kan formulera mål som bygger på din tro om hur marknaden, kunder och beteenden kan förändras över tid. Utmana de idéerna med olika frågeställningar. Titta på trender, teknologier och nya affärsmodeller. Inte bara konkurrenter.

Involvera hela organisationen

Digital transformation är en social process. När team från olika delar av organisationen samarbetar, med insikter från sina respektive verksamhetsområden, skapas en mer heltäckande bild av utmaningar och möjligheter. Det är lätt att fastna i interna silos och bara bekräfta sina egna antaganden, men verklig förändring bygger på att både interna och externa perspektiv tas med. 

Skapa arbetsteam som spänner över dina traditionella gränser där till exempel affär, marknad, UX och IT får samverka. Vilken påverkan får de intiativ som planeras om man ser det från olika perspektiv? Att arbeta brett över hela organisationen skapar både ett större engagemang och ger ofta nya insikter.

Ta också in perspektiv från användare, partners eller externa experter. Innovation uppstår ofta utanför organisationens väggar. Testa idéer med dem som ska använda tjänsten. Detta ökar möjligheten att skapa lösningar som faktiskt fungerar i praktiken.

Gör en realistisk roadmap

En strategi utan plan är bara en idé. En roadmap bryter ner målbilden i konkreta steg och skapar både riktning och handling. Men den behöver vara mer än en statisk plan. En roadmap måste vara flexibel och kunna justeras i takt med att nya insikter och lärdomar uppstår.

För att skapa en roadmap som håller är det viktigt att fundera över vilka moment och milstolpar som finns som gör det möjligt att leverera värde tidigt och ofta. Vilka initiativ  ger störst effekt och bör prioriteras? Hur kan lärdomar från varje fas kan integreras i nästa steg?

En implementation gjord i etapper gör det möjligt att snabbt skapa synligt värde, och en tydlig prioritering säkerställer att fokus ligger på det som verkligen ger störst effekt.

Flexibilitet är avgörande här. Din roadmap behöver kunna anpassas när användardata, insikter eller förändringar i marknaden kräver det.

Följ upp, lär och iterera

Utan kontinuerlig uppföljning riskerar du att initiativ bara blir statiska projekt. Att mäta, analysera och iterera är avgörande för hållbart värde.

Fundera över vilka KPI:er som speglar både affärsvärde och faktisk användning, hur du kan skapa rutiner för uppföljning och lärande, och på vilket sätt användare kan integreras i kommande faser.

Genom att mäta och synliggöra resultat blir framgångar tydliga och lärandet konkret. Ett arbetssätt där man testar, lär och justerar kontinuerligt gör organisationen mer adaptiv till förändring.

Använd feedback som styrka. En organisation som vågar experimentera och belöna initiativ skapar en självklar plattform för hållbar transformation. Teknik kan underlätta, men kultur driver förändring.

 

Så hjälpte vi Petson att forma kundupplevelsen från grunden

 

Digital transformation är en helhetsresa som kräver mod, struktur och systematiskt lärande. Inte bara teknik och processer. Vi hjälper företag att inte bara se vägen framåt, utan också bygga den, med expertis och metoder som fungerar i praktiken.

Ska vi prata om projekt?

A person leaning against a wall – Andreas Ronder