Case Eltel Networks

Projektsammanfattning

Eltel, en viktig möjliggörare av samhällets kritiska infrastruktur, behövde en moderniserad digital närvaro som både kunde stödja investerarkommunikation och attrahera potentiella anställda. Genom att omdesigna och separera deras koncern- och marknadswebbplatser skapade vi en effektiv och ändamålsenlig upplevelse – vilket förbättrade användbarheten för både slutanvändare och redaktörer samtidigt som vi bibehöll varumärkeskonsekvensen.

Besök eltelgroup.com

Projektöversikt

Effekt

  • Tydligare segmentering med förbättrad målgruppsrelevans och navigeringsvägar.

  • Förbättrad redigeringsupplevelse med intuitiv innehållshantering, vilket minskar fel och bibehåller designkonsekvens.

  • Förbättrad användarupplevelse tack vare förenklad navigering och ett minimalistiskt gränssnitt som prioriterar informationens tydlighet.

 

Scope 

Digital strategi, UX design, webbutveckling

 

Plattform

Optimizely 

En ny webbplats med ett modernare intryck med Eltel

Genom att säkerställa goda kommunikationsförbindelser och att el levereras till slutanvändare ser Eltel till att samhället fungerar. De säkrar det moderna samhällets livlinor.

Utmaningen

För Eltel var förutsättningarna tydliga. Den befintliga webbplatsen hade halkat efter och upplevdes visuellt utdaterad. Det primära syftet med deras webbnärvaro är att tillgängliggöra investerarrelaterat innehåll, men också att attrahera potentiella medarbetare. För att tillgodose dessa behov finns sidor för respektive marknad samt för koncernen.

 

För att framtidsäkra plattformen behövde den uppdateras. Lika viktig som användarupplevelsen för slutanvändare var redaktörsupplevelsen. Dels för att hålla ihop varumärket, och inte överlåta designbeslut till redaktören, dels för att göra innehållsredigeringen mer intuitiv och svårare att göra fel.

Two men in safety gear standing next to a radio tower.
A laptop and phone with a screen on.

Lösningen

Genom en iterativ process togs en ny webbplats fram som ger ett mer modernt intryck, men samtidigt minimalistisk och med fokus på att leverera det användaren eftersöker genom en balans mellan luftighet och god överskådlighet. Denna process inkluderade moment som;

  • Moodboard för att sätta en designriktning och modifiera färger och grafiska element för det digitala
  • Grundläggande wireframes för att täcka de primära användarflödena och informationsarkitekturen
  • Ett designkoncept
  • Implementation av designkoncept på CMS-plattformen

 

Ett beslut som fattades för projektet var att separera eltelgroup.com och eltelnetworks.com. I och med detta kunde vi tydligare segmentera målgrupperna. Vi använde den gemensamma landningssidan för marknaderna (eltelnetworks.com) som en yta att guida användaren rätt beroende på syfte av besöket, där vi nyttjade en så kallad splashyta för att tillgodose tydliga genvägar till respektive marknad samt koncernsidan.

 

A color palette with different shades of colors.

Nyttan

En tydligare segmentering mellan målgrupper och besökssyfte har gjort det enklare för användarna att hitta rätt. Att skala ner och förenkla huvudnavigationen har lett till en tydligare och mer fokuserad kundresa samtidigt som det fortfarande finns effektiv åtkomst till sekundära åtgärder som sök och språkbyte. De minimalistiska listningarna för IR-kalender, finansiella rapporter och pressmeddelanden ger god översikt och skannbarhet i enlighet med målgruppens preferens.

Insikterna

Ett tätt samarbete med kunden gjorde det enkelt att hantera kravförändringar och att styra designen och implementation i rätt riktning. God kommunikation och effektivtbeslutsfattande är en nyckel för en effektiv arbetsprocess. Samtidigt hade vi ett stort förtroende från kunden vilket gav oss möjlighet att föreslå förändringar baserat på de faktiskt behoven och inte bara det som fanns i den initiala kravspecifikationen.

A solar panels and wind turbines in a field.
A screenshot of a computer.

Ska vi prata om projekt?

A person sitting on a wooden bench – Gustaf Lindqvist