Case Älvsbyhus

Sammanfattning

Älvsbyhus, en av Sveriges största hustillverkare, påbörjade en digital satsning med syfte att stärka varumärket, förbättra kundupplevelsen och öka konverteringen online. Med en redan etablerad huskonfigurator som genererade resultat fanns en tydlig ambition: att göra den till en mer integrerad och strategisk del av köpresan – samtidigt som användarvänligheten och den redaktionella arbetsprocessen förbättrades.

Besök alvsbyhus.se

Projektöversikt

Effekt

  • Fler leads och bokningar genom huskonfiguratorn
  • Enhetlig visuell identitet som stärker varumärket

  • Förbättrad användarupplevelse med fokus på mobila enheter

 

Scope 

Digital strategi, UX design, webbutveckling

 

Plattform

Optimizely

Hur Älvsbyhus sätter användaren i centrum

Att köpa hus är ett av de största ekonomiska besluten många människor tar i livet – något som ofta kräver både tid och eftertanke. Tillsammans med Älvsbyhus ville vi göra upplevelsen enklare.

Utmaningen

För att förbättra Älvsbyhus hela digitala kommunikation initierades ett projekt för att digitalisera varumärket och skapa en ny webbplats. Målet var att hjälpa potentiella kunder att lättare hitta rätt, förstå erbjudandets värde och kunna ta sig vidare mot ett köp på ett smidigt sätt.

Vi hade sedan tidigare hjälpt Älvsbyhus att bygga en huskonfigurator där användaren själv kan anpassa olika husmodeller efter egna önskemål. Denna konfigurator är ett viktigt verktyg och genererar redan fler konverteringar. Därför ville vi nu göra den till en mer central och integrerad del av köpresan.

Att köpa ett nytt hus är något de flesta bara gör en gång – därför ville vi också utforska hur vi kunde skapa incitament för användarna att återvända, samt göra det enklare att hantera kundrelationen även efter köpet. De viktigaste målen omfattade ökad konvertering, stärkt varumärkeskännedom och ökat varumärkesvärde. Dessa bröts ned i följande mätbara KPI:er:

  • En tydligare och mer konsekvent webbupplevelse

  • Fler leads via huskonfiguratorn

  • Fler bokningar av digitala husvisningar

  • Fler beställningar av kataloger

 

A house with a porch and a lawn.
A laptop with a white house on it.

Lösningen

En stor del av arbetet bestod i att samla in data som beslutsunderlag. Det handlade lika mycket om att förstå användarnas behov som att förstå branschen och redaktörernas arbetsflöden. Några av de insikter vi fick genom datainsamlingen var att:

  • Hälften av besökarna lämnar webbplatsen inom 10 sekunder – vilket kan tyda på att det är otydligt vad man kan göra eller hur man ska gå vidare

  • Två tredjedelar av besökarna återvänder inte

  • Två tredjedelar av besökarna kommer från mobila enheter

Med dessa och andra insikter som grund kartlade vi olika användarmål som behövde uppfyllas. Vi genomförde sedan en användarundersökning för att bekräfta antagandena och få ytterligare insikter kring behov och beteenden. Med användardata i ryggen kunde vi parallellt ta fram både moodboard och wireframes för lösningen.

Ett moadboard etablerade en visuell riktning och visade hur varumärket kunde anpassas till digitala kanaler. Den hjälpte oss också att skapa en lösning som är både tillgänglig och inkluderande.

Wireframes fungerade som grund för informationsarkitekturen och säkerställde att vi inkluderade rätt information i användarflödena samt gav relevanta vägar framåt.

Genom att kombinera moodboard och wireframes utvecklade vi ett fullskaligt designkoncept. Designen är rymligare och mer neutral, med strategisk färganvändning för att skapa en överskådlig och guidande upplevelse.

A color palette with different shades of colors.

Fördelarna

En av de viktigaste förbättringarna är en förenklad navigation, där olika innehållsområden tydligare särskiljs från varandra. Det blir lättare att hitta det man söker när det finns färre konkurrerande menyval. Användarresan blir mer intuitiv och sammanhängande, där eventuella informationsluckor fylls i där det behövs.

Alla sidor har minst en relevant call-to-action tidigt på sidan (vanligtvis inom "första vyn"). Användaren kan också påverka innehållet genom olika val som förändrar vad som visas. Ett exempel är att priset påverkas av byggort, vilket gör att användaren direkt kan få rätt pris genom att ange sin ort. Där det är möjligt kan användaren dessutom själv välja hur innehållet ska presenteras – exempelvis om objekt ska visas som lista, bilder eller på en karta.

Även den redaktionella upplevelsen har förenklats genom färre och enklare fält att redigera. Flexibiliteten i innehållsskapande finns kvar, men genom att minska valmöjligheterna för färg och form slipper redaktören fatta designbeslut – samtidigt som det säkerställs att varumärket och formspråket hålls konsekvent på hela webbplatsen.

Insikterna

Som i nästan alla våra projekt arbetade vi nära kunden, med regelbundna avstämningar för att säkerställa att vi hela tiden höll rätt kurs. Det fanns en stor transparens i projektgruppen där vi kunde lyfta hinder och justera riktningen efter behov. Samtidigt visade kunden stort förtroende för oss, vilket gjorde att vi kunde hålla ett bra tempo.

En viktig insikt som vi tog med oss från projektet var vikten av att tidigt fokusera på återanvändbara komponenter för att skapa en hög grad av konsekvens i designen.

A dining table with chairs and a bowl of fruit on it.
A screenshot of a phone.

Ska vi prata om projekt?

A person standing outside a building – Patrik Totero