Bakgrund
Insight Software grundades 2004 med målsättningen att hjälpa tillverkare och distributörer att bli effektiva och konkurrenskraftiga med sin digitala handel. Insight förvärvades av Optimizely (f.d. Episerver) Q4 2019 och Insight Commerce är nu Optimizely B2B Commerce Cloud.
Vad är Optimizely B2B Commerce Cloud?
Plattformen är designad att hjälpa B2B- företag att enkelt komma i gång med sin e-handel, förbättra kundupplevelsen och öka företagets omsättning.
En B2B E-handel är många gånger mer komplex jämfört med en B2C E-handel. B2B kunders behov sträcker sig längre än att bara köpa en produkt eller vara, och mycket av det sker ”bakom kulisserna”. Det kan tex vara unika produkter som inte tillhör ordinarie sortiment utan tillverkas för specifika projekt och ändamål,
Kortfattat är B2B Commerce en SaaS-produkt som är byggd för att stödja implementering främst via konfiguration, med OOTB funktionalitet minimeras utvecklingstimmar och snabbare time to market kan åstadkommas. Styrkan ligger i konfigurerbara verktyg och integrationer.
Det är en fullskalig E-handels plattform med ett lättvikts CMS som ger dig möjligheten att fylla på med innehåll, skapa statiska sajter och för att driva din digitala handel. E-handelsfunktionalitet som följer med är...
- Cart & Checkout
- Catalog Management
- Marketing
- Personalization
- Search
- Self-Service/My Account
- Workflows
- och mycket mer...
Fördelar med B2B Commerce
- Framtagen och designad för tillverkare och distributörer
- Kort uppstartsträcka och fast time to market
- CMS, Commerce, PIM och Analys integrerat
- Utöka funktionaliteten med AI när du känner dig redo att serva dina kunder ännu bättre
Innan Episerver (nu Optimizely) förvärvade Insight Commerce hade de redan ett E-handels erbjudande som hette Commerce Cloud. Nu erbjuder företaget två plattformar och som vi kan höra på namnen, kan B2B- och B2C Commerce används i olika syften, men det är inget som säger det ena eller det andra, utan handlar snarare om vad du har för mål med din sajt.
Vad är B2C Commerce Cloud?
Optimizely Commerce Cloud (B2C)Commerce Cloud är en PaaS -produkt och har ett ramverk som ger dig friheten att skapa vilken digital upplevelse du vill. Plattformen är mer arbetsintensiv och kräver utveckling för att realiseras.
Fördelen med Commerce Cloud är att Content Cloud för kreativ innehållshantering ingår samtidigt som att du har ett fullt fungerande e-handelssystem.
Produkten är en del av Optimizelys Digital Experience Platform och är en svit för e-handel med innehållshantering som använder AI för att leverera individanpassade och personaliserade upplevelser.
Båda plattformarna har öppna API:er och kan sömnlöst integreras med externa datakällor för att optimera kundupplevelsen. Har du många produkter och behöver en central produktkälla kan du addera Optimizelys PIM som har färdig integration till båda plattformarna.
B2B och B2C Commerce representerar två olika arkitekturer för e-handels implementering.
Fördelar med B2C Commerce Cloud
- Gör många ändringar i kreativt CMS utan att involvera utveckling och IT
- Skäddarsy användarupplevelsen och ge dina kunder det de letar efter med smart AI funktionalitet
- Innehållseditering och E-handel tätt integrerat gör det enkelt för marknad att arbeta med produktinformation
Vilken plattform ska jag välja?
En B2C e-handel handlar om att driva trafik till sin site, presentera relevanta produkter för besökaren med hjälp av smart AI för att öka konverteringsgraden och AOV (Average order value), för att sedan arbeta med lojalitetsprogram för att skapa intresse igen och driva trafik tillbaka till sajten. I och med förvärvet av Optimizely kan du numera arbeta med komplex A/B testning för kundupplevelsen på siten och i kod för att få dataresultat på vilket arbete som för dig närmare dina mål och det är här integrerat i produkten.
B2B e-handel är ett hjälpmedel för kunder att snabbt hitta rätt produkter samt enkelt hitta återkommande beställningar, fylla sin varukorg, göra sin order och återgå till det vardagliga arbetet.
Många B2B bolag som vi träffar är kvar i traditionella processer och jobbar fortfarande med att skicka ut fysiska produktkataloger till sina kunder., På vilket sätt gynnar det bolaget att arbeta på det är viset? Säljare tar emot ordrar via epost eller telefon , skriver offert till kunden och efter att den godkänds av kundenskickas ordern med dina produkter till dig.. Vi vet att bolag kan spara både tid och resurser, och öka bolagets motivation genom att minimera återkommande frågor och beställningar. En idé för att avlasta säljare, eller egentligen ge dem större utrymme att fokusera på affärsutveckling och på så vis höja motivationen, bör i stället vara erbjuda sina kunder self-service portaler eller digital handel. Skulle vi förenkla vardagen för kunderna och det säljande B2B bolaget om vi kunde erbjuda en digital säljkanal? Jag tror det.
Bilden nedan illustrerar i grova drag vilken plattform som kan vara rätt för dig, fast vi alla känner till att man ibland kan hamna i en ”gråzon”- inget är skrivet i sten och vi tar gärna en diskussion med dig för att hjälpa er välja rätt.
Optimizelys Commerce plattformar riktar sig mot bolag i mid-size och Enterprise segmentet, men är flexibla, skalbara och kan enkelt anpassas efter bolagets behov på trafik eller transaktioner. Båda plattformarna har hög säkerhet följer GDPRs riktlinjer för datahantering.
Key takeaways
- Fundera på vad du vill uppnå med din E-handel och vem du vänder dig till
- Vill du arbeta med kreativt innehåll, kampanjer och driva trafik bör Commerce Cloud vara rätt för dig
- Vill du serva dina kunder med en digital säljkanal och avlasta dina interna resurser kan B2B Commerce vara rätt för dig
- Commerce Cloud ger dig friheten att skapa vilken användarupplevelse du vill
Vill du veta mer om Optimizelys Commerce erbjudande och hur det kan hjälpa dig att optimera kundupplevelsen, välkommen att kontakta T&G!