Repetition av low-code
- Low code växte fram ur behovet av att spara utvecklingstid och minska beroendet av programmering vid utveckling av olika applikationer, plattformar och automatisering av arbetsflöden etc.
- Low-code har uppsidor för både verksamhetssidan och tekniksidan eftersom att det snabbar på och kortar ner ledtider samt minskar diskrepansen mellan olika kompetenser.
- Low-Code är en teknik som gör att vi som byrå kan skapa appar, webbsajter och e-handelsplattformar med betydligt mindre kod än vid vanlig programmering.
Vad är då no-code?
No-code är precis som ordet avslöjar, en teknik där man helt kapat beroendet av programmering för att utveckla exempelvis en webbsajt. No-code är inget nytt. Du känner säker till plattformar som Wordpress eller Squarespace. Tanken med dessa är att "vem som helst" kan skapa en webbsajt med hjälp av dra-och-släppa funktioner och utan kunskap om programmering. Andra exempel på no-code verktyg är Microsoft Power Apps eller olika CRM-plattformar.
Wordpress vs Webflow
För att bättre förstå skillnaden mellan no- och low-code kan vi jämföra no-code plattformen Wordpress med low-code plattformen Webflow. Båda plattformar möjliggör att skapa en webbsajt eller e-handel men bygger på olika teknik och ger därmed olika resultat.
- Webflow vänder sig primärt till personer med design- och utvecklarkompetens medan Wordpress inte kräver några tidigare kunskaper. Däremot kräver båda att man lägger tid på att läsa sig bemästra verktygen.
- Webflow ger oss som low-code byrå fullständig designfrihet att skapa skräddarsydda sajter med betydligt häftigare användarupplevelser. WordPress däremot begränsas av färdiga mallar eller behöver kodas från grunden om man önskar en mer skräddarsydd sajt.
- Samtidigt som Webflow är mer flexibelt och gränslöst är det även byggt på ett sätt som gör att vi får en ren och kvalitativ kod oavsett design och integrationer. WordPress-sajter kan lätt bli röriga och ha sämre kodvalite eftersom de är beroende av plugins och tredjepartslösningar.
För att summera ovan så är low-code plattformar ofta betydligt mer flexibla än low-code, vilket gör att webbsajter, e-handelsplattformar eller appar kan skräddarsys helt efter dina ändamål, prdukter och användare. No-code förvisso, kräver ingen kod, men med det sagt är du också mer låst till det som erbjuds i form av mallar och plugins.
En low-code byrå
På T&G älskar vi teknik, det har alltid varit vår spjutspets. Historiskt sett har vi därför tagit oss an större och mer komplexa lösningar, som ställer höga krav på teknik och infrastruktur. Med low-code kan vi erbjuda även mindre komplexa webbsajter, b2b e-handel och appar och där fokus snarare ligger på användarupplevelsen och design.
Vill du veta mer om low-code och hur det eventuellt kan hjälpa er som företag, då är du välkommen att höra av dig!