En egen ted&gustaf e-handel i "Webflow e-commerce"


Webflows e-commerce samlar allt som en e-handel behöver på ett ställe och vägleder designern från ax till limpa. Webflow e-commerce passar inte alla typer av projekt men har gjort det enkelt att snabbt sätta upp en e-handel och genom deras CMS kunna administrera produkterna.

Uppskattad lästid : 11 minuter

Gå till avsnitt

Key takeaways

  • Viktigt att ha en tydlig plan och design innan du startar projektet i Webflow
  • Webflows guide hjälper dig från start till mål
  • Designern har total designfrihet till skillnad från många andra low-code plattformer

En e-handel är något som blir mer och mer populärt. Från företag med tusentals produkter till start-ups med en produkt kan vara i behov av en e-handel. Webflow e-commerce passar inte alla typer av projekt men har gjort det enkelt att snabbt sätta upp en e-handel och genom deras CMS kunna administrera produkterna.

Du behöver inte ha några programeringskunskaper för att sätta upp en e-handel i Webflow, men det kan underlätta att ha en grundläggande förståelse. Det vill säga att man förstår hur klasser, gruppering och namngivning fungerar. Det är inget måste, men gör det enklare för att förstå hur element påverkar varandra.

Något att tänka på innan man startar är att ha en tydlig plan. Att ha gjort skisser i något designverktyg kommer underlätta för att inte behöva labba och göra så mycket justeringar i Webflow senare. Självklart går det även att göra i Webflow men problemet är när man ger ett element en klass så kan man inte bara duplicera elementet om man vill göra design ändringar då det kommer slå igenom på det elementet man kopierat också.

Sommarinitivativ

Hur lär man sig något på bäst sätt? Jo att göra något på riktigt. Så vi tänkte att vi kan ju skapa en egen e-handel för att testa Webflow på riktigt och lära oss plattformens möjligheter och begränsningar.

Målet och syftet med sajten är både som intern kulturbärare, plattform för test och labbande, men även i kundmöten för att visa på e-handel i Webflow.

Möjligheter

Webflows e-commerce samlar allt som en e-handel behöver på ett ställe och vägleder designern från ax till limpa. De har en checklista med tre olika rubriker som man går igenom. Den första är att sätta upp sin e-handel med att välja valuta, lägga till produkter, leveransmetod och skatter. Den andra går man igenom en checklista kring vad man behöver tänka på för att designa. Detta är inget krav men hjälper designen att komma ihåg att man även ska designa till exempel ecommerce mail och varukorgen vid checkout. Den sista är en checklista man går igenom innan man lanserar som innehåller betalningsmetoder, hosting, SLL och att skapa en order. Att Webflow har skapat checklistan är väldigt fördelaktigt för designern då det blir svårare att missa viktiga aspekter som behöver sättas upp innan lansering. Om man är nybörjare på Webflow kan man därför lansera en e-handel utan besvär.

Webflow ger designern möjlighet till total designfrihet, man behöver inte hålla sig till fasta mallar och regler som finns på många andra low-code plattformar. Det finns färdiga mallar man kan använda men även dessa kan man justera som man behagar.

En fördel med Webflow är också möjligheten att lägga in custom code. Det gör att det inte finns några begräninganingar som jag stött på. Webflow har ett stort community vilket gör att man kan googla på sitt problem och snabbt få ett svar om någon annan stött på samma problem. Om man inte hittar ett svar på sitt problem kan man lägga upp sin fråga och få hjälp av andra från Webflows community.

Begränsningar

Det finns begräsningar gällande hur många produkter man kan ha beroende på vilken site plan man väljer. 500 på standard och 1000 på plus. I vårt fall var detta inte en begränsning men det kan vara projekt som behöver fundera på beroende på hur mycket man uppskattar att växa inom ett par år.

Ett annat problem jag stötte på var när man ställer in den svenska valutan så står ex “kr 200SEK”. Det jag ville var att “kr” innan skulle försvinna alternativt att det skulle stå “200kr” istället för “SEK”. Efter mycket eftersökning har jag inte lyckats hitta en lösning på problemet. Möjligt att det kan gå med custom code, men eftersom jag själv inte är programmerare utan UX-designer har jag inte kunnat lösa det.

Ytterligare finns ett problem som jag har stött på i ett flertal projekt och inte endast på e-handeln är när man hämtar in produkter från en collection list så kommer alla stylas likadant. Vilken kan vara skönt och en fördel om man vill att de ska se likadant ut, men om man hade velat att de ska se olika ut är det inte det. Till exempel att varannan produkt ska ligga på höger sida och de andra på vänster så går det inte att göra utan custom code. Det finns vissa saker man kan göra för att en CMS sida ska bli mer unik. Det är att lägga till specifika “product values” och sedan bara lägga till de värderna på de produkterna man vill ska vara unika. Men detta kanske också skapa problem då man behöver sortera produkterna så att det blir som man har tänkt. Att ha detta som lösning går bra om man har ca 10 produkter. Dock när man börjar komma upp i flera hundra produkter så är det inte en hållbar lösning.

Det finns också en del begränsningar kring betallösningar man bör vara insatt i och då inte bara vilken leverantör man vill använda, som idag är knutet till Stripe, utan även om man skulle vilja bygga en e-handel som hanterar produkter och inte betalning i appen.

Nästa steg

Vår e-handel kommer att utvecklas successivt med fler produkter men även tekniska funktioner. Något jag vill fortsätta labba med är olika typer av microanimationer, parallax effekter med mera. För att hitta inspiration till det kan man kolla på “Made in Webflow” där personer har skapat allt från hela hemsidor till specifika element. Vissa av dessa projekt kan man kopiera och sen labba med själv. Det är ett bra tips för att utmana sig och hitta inspiration!

Sammanfattning

Sammanfattningsvis skulle jag rekommendera Webflow e-commerce till mindre och mellan företag som har produkter de vill sälja. Jag tror att när man kommer upp i mellan 500-1000 produkter kan det bli jobbigare att sköta administrationen kring det. Dock om man har byggt upp en bra grund som är välplanerad från början kan det gå. Om man till exempel kommer på efter ett tag att det är en till “product value” man vill lägga till så kommer man behöva gå igenom alla produkter för sig och ändra det manuellt. Så det är något att tänka på.

Om ens mål och syfte är att ha en e-handel som både är enkel att sätta upp och går snabbt, inte har för många produkter (1000+), inte har möjlighet att ta in en programmerare men vill ha total designfrihet och inte kostar skjortan är Webflow e-commerce ett mycket bra alternativ.

När får vi då se shoppen?

Den som väntar på något gott... 😊

Referenser

Tips på andra bra sajter