DS Smith

En digital redesign av ett av de ledande förpackningsföretagen i världen. Ett nytt designsystem, en förbättrad tillgänglighet och navigering.

Utmaningen

dssmith.com är en stor sajt med en utmanande informationsstruktur. För att hantera
antalet sidor och hålla webbplatsen flytande, var vi tvungna att planera processen i viktiga steg efter innehåll. Designelementen var föråldrade och det bästa stället att börja var med huvudnavigeringen och sidfoten. Vi planerade sedan att arbeta igenom hierarkin
av webbplatsen: 1. Startsida, 2. Avdelningssidor, 3. Produktsidor, 4. Standardsidor, 5. Artikelsidor, och slutligen ett nytt tillägg, ett medianav. Vi arbetade tätt med DS Smith-teamet under hela processen och tog små steg för att säkerställa att de gamla delarna av webbplatsen var fortsatt fullt fungerande.

 

Lösningen

I det första steget förbättrade vi varumärket DS Smith och ökade användbarheten på sajten. Vi gav varumärket en digital ansiktslyftning och började utmana det övergripande utseendet och känslan genom att strategiskt öka teckenstorleken, färgkontrasten, bredden på desktop vyn, samt en bättre mobilupplevelse. Med det mer moderna utseendet och känslan, förenklade vi även redigeringsupplevelsen för redaktörerna. Vi skapade individuella block för all information - vissa block är mer specialiserade och alla kan existera oberoende, oavsett i vilken ordning de placeras. Detta sätt att organisera innehåll gör det lättare för redaktören att planera en ny release och även hålla strukturen på sajten. Mycket information grooming gjordes parallellt med designarbetet.

För DS Smith är kontakten med kunden nyckeln till så många relationer. Förfrågningar kan komma via olika kanaler och vi ville skapa ett enklare sätt för användaren att komma i kontakt med DS Smith. Tidigare var vägen för användaren lång med omfattande långa formulär att fylla i. Nu är kontakten bara några klick bort.

Nyttan

Redaktörer kan skapa skräddarsydda sidor med rätt innehållsstruktur.

Den nya webbplatsstrukturen gav DS Smith möjligheten att ta bort gammalt innehåll och som ett resultat är webbplatsen mer strömlinjeformad.

Det är mycket lättare för användaren att hitta den information de letar efter – kundresan är mer direkt och användaren når sitt mål med färre steg.

Varumärket är nu mer modernt och den digitala delen av varumärkesboken är mer komplett för framtida projekt.

Den responsiva designen av sajten ger nu användaren en bättre upplevelse på mobila enheter.

Insikterna

  • Att göra om en webbsida en del i taget ger tid att gå igenom innehållet på ett mer grundligt sätt. Allt är inte beroende av en stor release med hundratals sidor. DS Smith tog möjligheten att gå igenom allt innehåll parallellt med designarbetet, som gav mer tid att planera varje release och samtidigt hitta rätt funktioner för att nå rätt mål.
  • Med täta veckomöten och tydliga deadlines, hölls inriktningen genom hela projektet.

Besök DS Smith


Läs mer om DS Smith och deras erbjudande.

Kom i kontakt med oss