tedgustaf.com

4 anledningar att ha Mailchimp kopplat till Episerver

Med Mailchimp integrerat till webbplatsen blir det enklare att nå besökare som är intresserad av dina tjänster och produkter. Att dessutom göra utskick av nyhetsbrev från Mailchimp möjliggör att du kan skapa en långsiktig relation med potentiella och nuvarande kunder.

  • My Börjeson
  • 31 januari 2017
  • 0

Mailchimp - en digital marknadsföringstjänst

Mailchimp är en känd och stor digital marknadsföringstjänst som möjliggör utskick via mail till (små och stora) listor av prenumeranter. Detta kan skötas genom manuellt styrda kampanjer eller med hjälp av automatiserade flöden. Det senare är det som ofta kallas Marketing Automation, ett ämne som är värt ett helt eget blogginlägg.

Mailchimp används av många som ett lättvikts-CRM, som möjliggör ett friktionsfritt samarbete mellan marknad och sälj för ökad leadsgenerering. Med hjälp av förprogrammerade inställningar för marketing automation som finns i Mailchimp blir det enkelt att koppla upp nya besökare eller kunder till en kampanj för introduktion till den tjänst och/eller produkt man säljer.

4 fördelar med Mailchimp

Det finns mycket bra att skriva om Mailchimp, men här kommer mina fyra bästa argument för att använda tjänsten:

  1. Otroligt lättanvänt verktyg för att skicka e-postkampanjer till, små och stora, listor av prenumeranter.
  2. Enkelt att sätta upp och redigera e-postmallar, utan krav på tidigare kunskap i HTML. Det finns även många färdiga mallar att utgå ifrån, så att du kan skapa en tilltalande kampanj för just din målgrupp.
  3. Många färdiga integrationer med över 100 olika tjänster, varav de stora CRM:en är några utav dem.
  4. Snygga och praktiska resultatrapporter för kampanjerna, där man även har möjlighet att följa förändringar över tid för en specifik kampanj eller mottagarlista.

Enkel uppföljning av prenumerationslistor

En av de absolut största fördelarna med Mailchimp gäller hanteringen av prenumeranter i listorna. Varje gång man skapar upp en ny lista får man välja vilken information som ska vara standard, t.ex. namn, hur de skulle vilja få notifieringar, företagsnamn etc. När det är på plats kan man lägga till nya prenumeranter manuellt, import från Excel eller ladda upp de från en extern källa (t.ex. ett CRM). Om man inte har några prenumeranter från början skapar Mailchimp upp automatiska registreringsformulär som man kan länka till, eller lägga till i sociala medier.

Vidare kan den information som man lägger till kring en e-postaddress användas för att segmentera i sin lista vid utskick av en kampanj. Det innebär att om man har en lista innehåller e-postaddresser, branschinformation och intresse så kan man snabbt skapa upp en kampanj som bara riktar sig till prenumeranter inom en viss bransch med ett specifik intresse. Fördelarna med sådan utskick är att man då kan vara specifik och ge sin prenumerant personaliserad och relevant information.

Mailchimp integrerat med Episerver

När Mailchimp är integrerat med webbplatsen kan man enkelt koppla upp formulär till listor och utskick. Det möjliggör för att samla upp mailadresser och annan relevant information om en besökare som är intresserade av nyhetsbrev, policydokument eller uppdatering kring din tjänst eller produkt. 

En majoritet av våra kunder väljer att utnyttja och ta del av integrationen för att kunna skapa en bättre dialog med deras besökare och potentiella kunder. Webbplatsen tenderar att bli mer av en envägskommunikation, någonting som är möjligt att ändra på genom att faktiskt skapa en dialog med hjälp av Mailchimps många funktioner.

Automatiserade nyhetsbrev

Ett snabbt och effektivt sätt att komma igång med att skapa upp listor av intressenter för att kunna skicka nyhetsbrev är att sätta upp en RSS-kampanj. Det gör man genom att

  1. Skapa en RSS-mall i Mailchimp.
  2. Koppla samman RSS-kampanjen med den RSS därifrån nyheterna hämtas. (Detta bygger på att webbplatsen redan har en RSS för de nyheter som man vill kunna dela. Läs om RSS på Wikipedia.)
  3. Välj hur ofta nyhetsbrevet ska skickas, dagligen, veckovis eller månatligen.
  4. Starta kampanjen.

På detta sätta kommer det att gå ut ett nyhetsbrev med de nyheter som publicerats på webbplatsen sedan den senaste kampanjen gick ut. Det möjliggör för att besökare och intressenter kan prenumerera på nyheterna från webbpltasen på ett enkelt sätt, samtidigt som de påminns om att återkomma till webbplatsen.